Krátce po VC Velké Británie zasáhla svět Formule 1 zpráva, která se již delší čas dala očekávat. Přesto způsobila poprask. Dominátor posledních let, rakouský Red Bull Racing, doslova překopal své personální obsazení na klíčových postech. Z pozice šéfa týmu odchází po 20 letech Christian Horner. Jeho místo zaujal ředitel juniorky „rudých býků“ Racing Bulls Laurent Mekies. No a na post francouzského inženýra nastupuje Alan Permane.

Foto:X(RedBull)Christian Horner před vedením stáje Red Bull
Rodák z Leamingtonu ve Velké Británii začínal jako automobilový závodník. V tomto směru se tedy nijak neliší od krajana Olivera Oakese, jehož kariéra u Alpine F1 ovšem měla jepičí život. Sám Christian Horner prošel domácími šampionáty Formule Renault, F3 i F3000 (někdy označovaná jako britská F2). Aby si usnadnil kariéru, založil s otcem Garym závodní stáj Arden International. Za ni odjel celý ročník 1997 mezinárodního mistrovství F3000. Ve stejné sérii pokračoval i následující sezonu.
Za přerod z Christiana Hornera závodníka do Christiana Hornera manažera vlastně může rodinný přítel David Richards. Někdejšího šéfa týmů Benetton a B.A.R. ve Formuli 1 či zakladatele společnosti Prodrive oslovil v zimě 1998 ruský Lukoil. Ropný gigant chtěl vstoupit coby sponzor do motorsportu a Richards to měl zařídit.

Foto:Hellahulla(Wikipedia)Vzhledem k tomu, že přihlášky do F3000 byly omezeny, dohodl se britský podnikatel s Hornerem, že Prodrive převezme 50% podíl v Ardenu výměnou za to, že se Christian stane manažerem týmu. Na konci roku 1999 Richards prodal podíl v Prodrive společnosti Apax Partners. Ta však nechtěla ve F3000 pokračovat. Christian Horner proto uplatnil opci na zpětný odkup podílu společnosti Prodrive. Arden International pak vládl závěrečným letům F3000. Mistrovský titul s ním vybojoval Björn Wirdheim (2003) i pozdější pilot F1 Vitantonio Liuzzi (2004). Za Christianovu stáj závodil roku 2002 také český jezdec Tomáš Enge. Liberečan s ní nasbíral tři výhry a celkově obsadil bronzovou příčku.
Šéfem týmu Red Bull od začátku účinkování ve F1
Během působení Ardenu ve F3000 patřil mezi Hornerovi konkurenty také Helmut Marko se svou stájí RSM Marko. Tu mezi lety 1999-2003 nasazoval pod jménem titulárního sponzora jako Red Bull Junior Team. Když se rozhodl rakouský výrobce energy drinků vstoupit coby závodní tým do královny motorsportu, působil v roli poradce právě Marko a do vedení stáje byl dosazen Christian Horner.

Foto:Facebook(Red Bull)Angličan za dvě dekády s „rudými býky“ dosáhl impozantních úspěchů. Po pomalejším rozjezdu přišly první úspěchy se Sebastianem Vettelem, kterého Red Bull přetáhl automobilce BMW. Německý jezdec pro výrobce energetických nápojů poprvé vyhrál na Monze roku 2008. Celkem paradoxně se tak stalo v béčkové stáji Toro Rosso (dnes Racing Bulls). S hlavním týmem pak ale čtyřikrát v řadě ovládl celý šampionát (2010-2013). Tuto dominanci narušil až Mercedes, jenž dokonale využil přechod do hybridní éry pohonných jednotek. Díky ní se pilot stuttgartské značky Lewis Hamilton dotáhl v počtu mistrovských titulů na Michaela Schumachera.
Žezlo vládce znovu převzal Red Bull kontroverzní Velkou cenou Abú Zabí 2021. Závod v arabském emirátu i titul v celém šampionátu F1 vyhrál nizozemský jezdec Max Verstappen. A stal se novou hvězdou rakouské stáje. K triumfu ze sezony 2021 přidal další tři (2022, 2023, 2024). Šanci obhájit titul má také letos, byť není příliš velká.
Nástupcem Hornera Laurent Mekies
Odchod Christiana Hornera z vedení stáje vyvolal domino efekt. Jeho náhradníkem se ještě ten samý den stal Laurent Mekies, dosud šéf týmu Racing Bulls. Dnes 48letý Francouz po studiích na ESTACA nastoupil do společnosti Asiatech. Za tou stál zkušený konstruktér Enrique Scalabroni. Argentinec začínal evropskou kariéru u italské Dallary a dále pracoval pro stáje Formule 1 Williams, Ferrari nebo Lotus.

Foto: Pitstop007Asiatech v té době úzce spolupracovat s ekipou Philippa Sinaulta Signature ve francouzské F3. Jednalo se partnerství na technologické bázi, které dnes známe například mezi Toyotou a Haasem ve F1. Když Scalabroniho organizace začala dodávat motory Arrowsu, dostal se Laurent Mekies do F1. Zde pokračoval u Minardi poté, co přešel Asiatech k Gian Carlově squadře.
V roce 2006 koupil tým z Faenzy Red Bull a přejmenoval ho na Toro Rosso. S béčkem „rudých býků“ zůstal Francouz dlouhých devět let. Následně pracoval několik roků pro FIA a má za sebou také zkušenosti u Ferrari, kde začínal v roli sportovního ředitele. Po odchodu Franze Tosta z Toro Rosso (v té době oficiálně přejmenovaném na AlphaTauri) zaujal loni jeho místo šéfa stáje. Stejnou úlohu zastával i v letošním roce, přestože se tým znovu přejmenoval. Tentokrát na Racing Bulls.

Foto:Facebook(Racing Bulls)Na Mekiesovu pozici pak povýšil britský inženýr Alan Permane, který od loňska pracoval pro Racing Bulls jako závodní ředitel. Jeho kariéra ve F1 je silně spjata s Enstone. V tomto sídle sbíral první zkušenosti s Benettonem. A přežil zde všechny vlastníky stájí i změny názvů. Od Renaultu přes Lotus až po Alpine. Slavil tak mistrovské tituly Michaela Schumachera i Fernanda Alonsa. Po restrukturalizaci Alpinu však začátkem července 2023 odešel a před svým příchodem do Racing Bulls strávil několik měsíců mimo F1.