Závodní tým Mercedes-AMG Petronas Formula One Team se již dnes řadí mezi nejúspěšnější stáje v historii Formule 1. Německá značka dominovala v novodobé turbo-hybridní éře a v letech 2014 – 2020 získala 7 titulů mistra světa za sebou. Šestkrát se radoval Lewis Hamilton a jedno prvenství přidal Nico Rosberg. V roce 2021 obsadil britský pilot z Mercedesu po diskutabilním posledním závodě v Abu Zabí druhé místo za Maxem Verstappenem. Loni již nizozemský pilot dominoval a křivka výkonnosti německé stáje začala klesat. V této souvislosti šéf týmu Toto Wolff veřejně přiznal, že jeho organizace doplácí na odchod technického ředitele Alda Costy.
Aldo Costa u týmu Mercedes
Rodák z Parmy se připojil k německé stáji v roce 2011. Mercedes tehdy zažíval náročné období v rámci Formule 1, a proto potřeboval kvalifikovaného a schopného inženýra. Od nového kolegy si sliboval Toto Wolff zlepšení výkonnosti vozů i závodního týmu jako celku. Zkušený Costa se rychle stal klíčovou postavou celé stáje. Jako designér (později i v dalších rolích včetně technického ředitele) stál za veleúspěšnými vozy, které vyhrály šest titulů mezi jezdci i mezi konstruktéry.
V červenci 2018, po bezmála třiceti letech v královně motorsportu, oznámil Ital, že ze své funkce odstupuje. U stáje Mercedes ovšem bude nadále působit, jen v roli technického poradce. Jenže v roce 2020 tým pod Wolffovým vedením definitivně opustil. Aldo Costa chtěl totiž trávit více času se svojí rodinou v Itálii, kam se z anglického Brackley znovu přestěhoval. V rodné zemi spojil síly se známým výrobcem formulí Dallara, kde znovu pracuje na pozici technického ředitele.
Toto Wolff doslova uvedl: „Neexistuje žádná náhrada za někoho, jako je Aldo. To, co jsme udělali, je, že jsme rozdělili jeho práci mezi několik nástupců. Aldo byl velmi dobrý v budování struktury nástupnictví, ale nebyl to krátkodobý proces. Trvalo dva a půl roku, než jsme technické oddělení utvářeli a přizpůsobovali jeho nepřítomnosti„.
Pro úplnost dodejme, že jednou z posil byl James Allison, který se stal po odchodu Paddyho Lowa v roce 2017 technickým ředitelem. Na této pozici však dlouho nevydržel, neboť po čtyřech letech převzal novou roli v jachtařských závodech America’s Cup. Wolff vyloučil jeho návrat do Mercedesu na plný úvazek, přestože by si to v dnešní situaci, kdy německá stáj nevyhrává, přál nejeden fanoušek.