Italská kontrukční společnost Dallara Automobili slaví tento rok půlkulaté výročí. Je to až k nevíře, ale závodní formule z dílny Gianpaola Dallary brázdí okruhy po celém světě. Značka „Dallara“ se stala symbolem úspěchu a dnes nalezneme její vozy na všech kontinentech včetně Evropy, Aise, Jižní Ameriky a Severní Ameriky.
Jak to celé začalo
Společnost založil designér Gian Paolo Dallara v roce 1972 ve Varano de‘ Melegari poblíž Parmy v Itálii a začala stavět podvozky pro závody sportovních vozů a závody do vrchu, závody v menších třídách motorů. Dallara navrhl svůj první vůz Formule 3 pro Walter Wolf Racing v roce 1978. Dallara se také krátce angažovala ve Formuli 3000 v polovině roku 1980.
Formule 3
Asi nikoho nepřekvapí, že Gian Paolo Dallara chtěl rychle povýšit do Formule 3, a jak si usmyslel, tak i udělal. První Dallaru F3 postavil v roce 1981 a jeho vozy následně zcela ovládly italský šampionát Formule 3. V té době už Gian Paolo nasadil nový vůz F393 do britského mistrovství F3. Zde zcela převálcoval konkurenci v podobě Reynardu, Raltu nebo japonského TOMSu.
Formule 1
Dosavadní úspěchy navnadily majitele firmy na to, aby to zkusil v královně motorsportu. V roce 1988 spojil své síly s nepříliš dobře organizovanou stájí BMS Scuderia Italia, kde vydržel až do roku 1992. Nutno ovšem konstatovat, že výsledky se podle očekávání nedostavily. Nejúspěšnějším závodem tohoto partnerství bylo 3. místo v Kanadě 1989 za volantem s Andreou De Cesarisem a stejné místo při Grand Prix San Marina 1991 díky skvělé pilotáži finského rychlíka JJ Lehta. Během 5 let se dokázal kvalifikovat v konečné hodnocení jen 3x ( 8. místo v roce 1989 s 8 body, 8. místo v roce 1991 s 5 body a 10. místo v roce 1992, kdy 2 body přivezl Pierluigi Martini) .
Dallara se pak krátce snažila vrátit do F1 v letech 1999, 2004 až 2005 a v roce 2010, kdy postavila vozy pro chronicky neúspěšnou stáj Josého- Ramona Carabanteho Hispania Racing F1 Team.
Současnost
Poté, co se Dallara vzdala svého snu o Formuli 1, začala stavět monoposty pro ostatní formulové série a dnes na tomto poli zcela dominuje. Dodává svá auta Formuli 2 a Formuli 3 (viz článek „Junior Mercedesu odchází do Formule 3„). Zároveň zcela zastínila ostatní výrobce formulí typu Tatuus nebo Mygale. Z dalších sérií pak můžeme jmenovat evropskou Euroformula Open, japonskou Super formuli a Super formuli Lights (viz záložka „Základní členění formulí„)
Americké formule
Dallara je také velmi činná za oceánem, kam od roku 1997 dodává své monoposty. Počínaje rokem 2006 je výhradním dodavatelem hlavní série IndyCar a hlavních doprovodných závodů Indy Lights.
Spolupráce s Američany došla dokonce tak daleko, že Dallara Automobili postavila roku 2012 nové inženýrské centrum nacházející se ve Speedway, ve státě Indiana, v oblasti přestavby rychlostních zón poblíž Indianapolis Motor Speedway, kde vyrábí a montuje vozy IndyCar (viz článek „Co nás čeká (a snad) nemine o víkendu 14. – 15. března 2020.„).
Rok 2012 byl důležitý pro celou americkou scénu i z jiného důvodu. Dvojnásobný vítěz nejprestižnějšího závodu v Americe – 500 mil Indianapolis, a vítěz celé série z roku 2005 Angličan Dan Wheldon, dne 16. října 2011 při závodech v Las Vegas smrtelně havaroval a Dallara na jeho počet pojmenovala novou generaci svých vozů určených pro zámořské závody Dallara DW12.