Bahrajn, malé království na Středním východě, se již za pár dní stane středobodem automobilového sportu. Na tamějším okruhu Bahrain International Circuit vyrazí do nové sezony Formule 1. Ovšem nebude sama. Jako doprovodné série se zde představí i Formule 2 a Formule 3. Zejména „ef dvojky“ budou poutat pozornost, protože nasadí nová auta, přičemž jedno z nich pilotuje i český zástupce Roman Staněk. Ideální čas si startovní pole i samotný vůz z dílny italského výrobce blíž představit.
Do nové sezony s novým vozem
Formule 2 vstupuje do letošní sezony s novým autem. Starý typ Dallara F2 2018 vystřídal po šesti letech nový model F2 2024. Italský výrobce koncipoval tuto formuli tak, aby se více přiblížila aktuálním vozům z F1. Proto má nová Dallara radikálně přepracovanou aerodynamiku, především tedy zadní křídlo. Mezi další technické inovace patří šestistupňová sekvenční převodovka (ovládaná pádly řazení) či nastavitelná světlá výška.
Celý vůz také disponuje řadou lepších bezpečnostních prvků. Při jejich zavádění vycházeli konstruktéři mimo jiné z havárií Čou Kuan-jüa v Silverstone 2022 a Anthoine Huberta ve Spa 2019. V oblasti motoru pak připravil francouzský dodavatel Mécachrome evoluci přeplňovaného šestiválce o objemu 3,4 litru, který poběží na 55% směsi udržitelného syntetického paliva od Aramca.
Nováčci v šampionátu Formule 2
Samotné startovní pole je v tomto ročníku mimořádně kvalitní. Mezi nováčky najdeme současné šampiony F3 (Gabriel Bortoleto), japonské Super Formule (Ritomo Miyata) a evropské odnože Regionální formule (Andrea Kimi Antonelli). V případě zázračného dítěte z Boloně se dokonce vedou divoké spekulace, že by mohl už příští rok nahradit Lewise Hamiltona u Mercedesu.
Tento trojlístek šampionů doplnil junior Williamsu Zak O’Sullivan, jenž se stal loni vicemistrem F3 a má na svém kontě i titul v nejvyšší formulové lize ve Velké Británii GB3 Championship z roku 2021. Zajímavý je i osmnáctiletý rodák z Barcelony Pepe Martí. Člen akademie Red Bullu obsadil v sezoně 2021 třetí místo v domácí F4, přičemž si v dalším roce dojel pro titul vicemistra v asijském mistrovství Regionální formule.
Překvapit může také vycházející hvězda z Velké Británie Taylor Barnard. Pilot v barvách neziskové organizace Paula Müllera PHM AIX Racing začíná být specialistou na druhá místa v konečné klasifikaci. Na stříbrné pozici totiž skončil loni i letos v Regionální formuli Středního východu a stejná příčka mu patřila i předloni v německé F4. Do Formule 2 ale přichází jako desátý muž F3 s jedním vítězstvím na belgickém okruhu Circuit de Spa-Francorchamps.
Zatímco si jeho týmový kolega Joshua Dürksen odnesl alespoň titul vicemistra F4 Spojených arabských emirátů ze sezony 2019, u Mexičana Villagómeze zůstává otázkou, co od něho Rob Niessink reálně očekává. Rodák z Guanajuata totiž za čtyři roky ve formulích nevyhrál jediný závod!
Člen akademie stáje Williams Franco Colapinto a bývalý junior Mercedesu Paul Aron sice už v minulém roce absolvovali závěrečný podnik Formule 2 ve Spojených arabských emirátech, ale vzhledem k jejich minimálním zkušenostem je lze též považovat za nováčky v šampionátu. Všem novicům pak nahrává fakt, že zkušení harcovníci nemohou využít svých zkušeností s loňským vozem.
Staré pušky
Favorité se však rekrutují především z řad „starých pušek“. Francouzský ART Grand Prix, v jehož čele stojí bývalý závodník Sébastien Philippe, bude obhajovat vítězství s Victorem Martinsem za volantem. Dvaadvacetiletý Francouz je vicemistrem domácí F4 (2017) a šampionem Formule Renault Eurocup (2020). Předloni přidal i titul z F3 a ze všech současných jezdců se loni ve F2 umístil nejvýše (na čtvrté pozici).
K horkým favoritům patří i šampion německé F4 z roku 2021 a člen Ferrari Driver Academy Oliver Bearman. Osmnáctiletý závodník z Essexu v minulé sezoně ovládl víkend v Baku a přidal i vítězství v Barceloně a na Monze. Se čtyřmi výhrami je tak s Norem Haugerem nejúspěšnějším pilotem v aktuálním poli Formule 2. Nelze se tedy divit, že se o stáji Prema Racing hovoří jako o týmu, který má v nadcházející sezoně nejsilnější jezdeckou sestavu.
Oproti Britovi nasbíral Dennis Hauger svá vítězství v rozmezí dvou let. Dvacetiletý závodník se může v kariéře pochlubit titulem z italské F4 (2019) a F3 (2021). Mimo to se před pěti lety stal vicemistrem německé F4. Loni dokázal jako jediný ze stávajících jezdců kromě Olivera Bearmana vyhrát více než jeden závod. Sezonu pak zakončil druhým místem v prestižní GP Macau F3. Helmut Marko je ale zvyklý na lepší výsledky, takže se s ním Red Bull na sklonku roku rozloučil a vyřadil ho ze svého programu.
Do bitvy o titul šampiona Formule 2 chce také promluvit Richard Verschoor, jenž je se 74 starty nejzkušenějším pilotem na startovní listině. Nizozemec dosud vyhrál F4 ve Španělsku a v severoevropské zóně (oba tituly v roce 2016). Kromě toho před pěti lety zvítězil v GP Macau F3. S „ef dvojkou“ má tříleté zkušenosti, přičemž pro Trident získal předloni v této kategorii historicky první vítězství.
Můžou překvapit
Zazářit samozřejmě mohou i ostatní. Například Barbadosan Zane Maloney, jenž se od roku 2019 pyšní titulem v britské F4, a předloni se stal vicemistrem F3. V minulém roce sice ani jednou nezvítězil, ale na Silverstone a v Zandvoortu skončil těsně pod vrcholem. K tomu přidal dvě třetí místa a z aktuálních účastníků je šestý nejvýše postavený.
To šampion italské F4 ze sezony 2018 a vicemistr evropské odnože Regionální formule (2019) Enzo Fittipaldi, junior Red Bullu Isack Hadjar nebo čerstvý člen akademie Aston Martin Jak Crawford již vítězství ve Formuli 2 okusili.
Navíc francouzský tým DAMS od navázání spolupráce s americkou společností Lucas Oil z kraje letošního roku (oficiálně tedy již DAMS Lucas Oil) sbírá jednoho sponzora za druhým. Po oděvní firmě 8JS bratrů Prostových (jejich otcem je Alain Prost) ho začal sponzorovat i výrobce hodinek BRM Chronographes. Crawford a jeho krajan Correa tak vyrazí do ročníku 2024 s velmi zkušenou a finančně dostatečně zajištěnou organizací.
Roman Staněk
Český zástupce bude pokračovat ve své druhé sezoně s týmem z Ossony v Miláně. Ta úvodní se mu moc nepovedla, neboť v 26 startech nasbíral pouhých 15 bodů. Určitě sám od sebe očekával víc než 18. místo v konečném pořadí. Navíc se z pilotů, kteří též absolvovali celou sezonu, za Čechem umístili už jen Correa, Cordeel a chronicky neúspěšný Nissany.
Nejlepšího výsledku Roman dosáhl ve sprintovém závodu na Red Bull Ringu, kde obsadil pátou pozici. Ačkoliv ho v celkové klasifikaci porazil stájový kolega Clément Novalak, Staněk prokázal lepší konzistenci. Zatímco Francouz bodoval pouze dvakrát, český jezdec dosáhl na body hned v šesti závodech. To je jistě dobrý předpoklad pro začínající sezonu.
Výborná zpráva také přišla v polovině února. Český závodník oznámil, že ho bude sponzorovat průmyslově-technologický holding CSG. Dosud ho finančně podporoval především otec, jenž koncem minulého roku utáhl kohoutky. Jednu chvíli proto vypadalo, že rodák z Valašského Meziříčí ani nedokončí sezonu.
Nevýhodu naopak představuje zkušený týmový kolega. A také fakt, že Roman Staněk patří v záplavě talentů mezi menšinu jezdců, kteří dosud v kariéře nevyhráli žádný formulový šampionát. Přesto mu věří majitel stáje Maurizio Salvadori i manažer Giacomo Ricci, sám bývalý závodník. Tak nezbývá, než Romanovi držet palce.
Soupiska Formule 2
tým | jezdci | národnost | číslo | nováček |
ART Grand Prix | Victor Martins | Francie | #1 | ne |
Zak O’Sullivan | Velká Británie | #2 | ano | |
Prema Racing | Oliver Bearman | Velká Británie | #3 | ne |
Andrea Kimi Antonelli | Itálie | #4 | ano | |
Rodin Motorsport | Zane Maloney | Barbados | #5 | ne |
Ritomo Miyata | Japonsko | #6 | ano | |
DAMS Lucas Oil | Jak Crawford | USA | #7 | ne |
Juan Manuel Correa | USA | #8 | ne | |
Invicta Racing | Kush Maini | Indie | #9 | ne |
Gabriel Bortoleto | Brazílie | #10 | ano | |
MP Motorsport | Dennis Hauger | Norsko | #11 | ne |
Franco Colapinto | Argentina | #12 | ne | |
Van Amersfoort Racing | Enzo Fittipaldi | Brazílie | #14 | ne |
Rafael Villagómez | Mexiko | #15 | ano | |
Hitech Pulse-Eight | Amaury Cordeel | Belgie | #16 | ne |
Paul Aron | Estonsko | #17 | ne | |
Campos Racing | Isack Hadjar | Francie | #20 | ne |
Pepe Martí | Španělsko | #21 | ano | |
Trident Motorsport | Richard Verschoor | Nizozemí | #22 | ne |
Roman Staněk | Česko | #23 | ne | |
PHM AIX Racing | Joshua Dürksen | Paraguay | #24 | ano |
Taylor Barnard | Velká Británie | #25 | ano |