Když FIA začátkem června letošního roku potvrdila, že se po třech letech vrátí vozy formule 3 na ikonický okruh Circuito da Guia, srdce fanoušků po celém světě zaplesala. Tento legendární závod v ulicích „asijského Monaka“ totiž představuje nejprestižnější podnik, jenž se mezi juniorskými formulemi pořádá. „Ef trojky“ se v rámci GP Macau naposledy představily v roce 2019. Tehdy byla poprvé použita nová specifikace vozu Dallara F3 2019. Následující tři ročníky se neuskutečnily z důvodu covidové pandemie. Proto se v této bývalé portugalské kolonii konaly pouze závody čínské F4. Mezi vítězi GP Macau F3 pak nalezneme kromě známých pilotů z F1 i jména téměř zapomenutá. Jedním z nich je například Mauro Bianchi. Dědeček Julese, který zemřel před osmi lety na následky fatální nehody při GP Japonska 2014. Nyní se k šampionům zařadil i 21letý Angličan Luke Browning.
Nejrychlejší Luke Browning
Loňského šampiona hlavní formulové třídy ve Velké Británii, GB3 Championship, by asi na favorita pasoval málokdo. Jednadvacetiletý rodák z Kingsley v hrabství Cheshire nepředváděl po svém letošním přechodu do F3 žádné zázračné výkony. Přesto dokázal využít své zkušenosti s Dallarou F3 2019. Ve druhé kvalifikační jízdě (v rámci GP Macau se koná první ve čtvrtek a druhá v pátek) byl ze všech nejrychlejší. Na pole position mu stačil čas v hodnotě 2:05.435 minuty. Pozici nejrychlejšího muže pak potvrdil i v sobotu. Stylem start-cíl ovládl kvalifikační závod. Mnozí pozorovatelé tak začali tušit, kdo bude patřit mezi hlavní aspiranty na vítězství v nedělním klání.
Lisboa pohřebištěm favoritů
Nejlepší pozici na startu hlavního závodu GP Macau si tedy zajistil Luke Browning. Za ním se seřadili Alex Dunne, Gabriele Mini, Dino Beganovic a Dennis Hauger. Obhájci vítězství Richardu Verschoorovi patřila na startovním roštu až dvanáctá příčka. Jediné zástupkyni krásnější poloviny lidstva – Sofii Flörsch – dokonce až patnáctá. Náš Roman Staněk doplatil na mizernou kvalifikaci, v níž ztratil na vítěze Browninga téměř dvě sekundy. A protože neměl kvalifikační závod velkou úmrtnost, musel se český rodák spokojit s devatenáctým místem z 26 startujících.
První drama se odehrálo už na startu. Během rozsvěcení červených světel začal Sebastián Montoya zuřivě signalizoval, že s jeho vozem není vše v pořádku. Přesto byl závod odstartován. Je jen dílem náhody, že se osm pilotů startujících za Kolumbijcem dokázalo vyhnout jeho nepojízdné dallaře. Přece jen by organizátoři neměli zapomínat, že během své historie zemřelo při GP Macau téměř 20 lidí. Smrtelnou havárii Philipa Yaua z roku 2012 si pak mnozí pamatují dodnes. Nicméně i přes tento incident uhájil vedení Luke Browning, za něhož se posunul z třetí pozice Gabriele Mini. Alex Dunne nevyužil první řadu na gridu. V souboji s Italem Minim nedobrzdil v zatáčce Lisboa a zabořil svůj vůz do bariéry. Hlavní závod tak byl poprvé neutralizován.
Po jednom kole za virtuálním safety carem (VSC) se začalo opět závodit, ovšem ne na dlouho. Člen Ferrari Driver Academy Dino Beganovic (SJM Theodore Prema Racing) brzy napodobil svého irského kolegu. Po kontaktu s bariérou musel odstoupit z druhého místa. Devatenáctiletý Švéd totiž doplatil na svůj ambiciózní předjížděcí manévr. Za využití DRS se mu sice podařilo překonat Gabriele Miniho, avšak jen proto, že do zatáčky Lisboa najel příliš zeširoka. Pochopitelně následoval náraz. Prokletá zákruta si tak vybrala další oběť. Ve třetím kole se tedy opět aktivoval VSC.
Aronova velká rána a červené vlajky
Neštěstí jednoho znamená štěstí pro druhého. Když se závod znovu restartoval, posunul se na třetí místo za dvojici Browning-Mini bývalý junior Mercedesu Paul Aron. Za Estoncem následovali Hauger, Boya, Martí, Wurz a Hadjar. Toto pořadí se ustálilo až do 5. okruhu, kdy norský pilot ve službách MP Motorsport vystupňoval svůj tlak a na cílové rovince Arona předjel. Jen o kolo později předvedl stejný manévr i Katalánec Mari Boya. Tím se rodák z Tallinu během dvou kol propadl až na pátou příčku. Navíc se brzy musel bránit i atakům druhého Španěla ve startovním poli GP Macau, Pepe Martího.
O známé pravdě, že „asijské Monako“ chyby neodpouští, se záhy přesvědčili i nováček roku v zámořské sérii IndyCar Marcus Armstrong a šampion EuroFormula Open Noel León. Oba mladíci po vzájemném kontaktu vyjeli mimo trať. Ačkoliv se dokázali do závodu vrátit, uzavírali společně s Američanem Estersonem výsledkovou listinu.
Nejhůř toto neúprosné pravidlo ale potvrdil sám Paul Aron. V osmém kole ztratil kontrolu nad svým vozem a v plné rychlosti narazil v levotočivé zatáčce Paiol, jež následuje po výjezdu z Esses da Solidão, do zdi. Při hrozivě vypadající nehodě se z jeho formule oddělila zadní náprava, a to včetně převodovky! Celý vrak následně zachvátily plameny. Právě toto byla největší havárie letošní GP Macau F3. Estonský teenager naštěstí vyvázl nezraněn, ale nadějně rozjetý závod tím pro něj skončil. Ředitelství pak samozřejmě vyvěsilo červené vlajky.
Dojezd za safety carem
Než se opravila poničená svodidla, uběhla téměř hodina. Tato přestávka hrála do karet Pepe Martímu a Charlie Wurzovi. Společně se totiž pohybovali před přerušením závodu v těsném závěsu za Aronem. A z tohoto důvodu si poničili o trosky z Estoncovy formule svá přední křídla. Oběma borcům se naštěstí podařilo dovézt auta do boxů. Mechanici na nich pochopitelně hned začali usilovně pracovat. Poškození Rakušanovy dallary se však ukázalo jako příliš vážné. Do závěrečné fáze závodu tak zasáhl jen člen juniorského programu Red Bullu Pepe Martí. Mladý Španěl, stejně jako jeho týmový kolega Oliver Goethe, v GP Macau závodil se speciálním designem formule. Ten odkazoval na lakování z VC Turecka 2021. Tedy závodu, v němž se rakouská stáj loučila s Hondou a jejím působením ve Formuli 1.
Šest kol před koncem vyrazili závodníci znovu na trať. Za safety carem obkroužili dva okruhy v pořadí Browning, Mini, Hauger, Boya, Martí, Hadjar, van Hoepen, Verschoor, Maloney, Flörsch a Tsolov. Když zabočil bezpečnostní vůz do boxů, předvedl nejrychlejší reakci rodák z norského Aurskogu Dennis Hauger. Nor překonal Miniho a na cílové rovince se snažil převzít i vedení. Tomu však Browning zabránil prudkým brzděním do zatáčky Lisboa. Pořadím se posunul i obhájce vítězství Verschoor, jemuž se na úzkém okruhu podařilo předjet rovnou dva soupeře. A tím byl bohužel všem bitvám konec. V zákrutě Curva dos Pescadores (setkat se můžete i s anglickým překladem „Fishermen’s Bend“) dal totiž poslední ránu víkendu Bulhar Tsolov. Ředitelství závodu se tak rozhodlo dojet poslední tři kola GP Macau trochu nedůstojně za safety carem.
Závěrečné resumé
Z výhry se tak po právu radoval po celé čtyři dny dominující junior Williamsu Luke Browning. Angličana doplnili na stupni vítězů člen akademie Red Bullu Dennis Hauger a zástupce Alpine Academy Gabriele Mini. Český pilot Roman Staněk doplatil na nezkušenost, jež se projevila především v kvalifikacích. Konečné dvanácté místo bral tedy jako zklamání. Na druhou stranu lze kladně hodnotit, že na jednom z nejobtížnějších světových okruhů, kde je například vracečka Melco tak úzká, že je zde z bezpečnostních důvodů zakázáno předjíždět, neudělal na rozdíl od mnoha ostatních jezdců v hlavním závodě výraznější chybu.
Velmi dobrý výkon pak předvedla jediná žena ve startovním poli Sophia Flörsch. Blonďatá Němka tak dala zapomenout na svoji hrůzostrašnou nehodu z roku 2018, při níž si poranila páteř. Letos ji na okruhu Circuito da Guia scházelo na první desítku v cíli pouhých 390 tisícin sekundy. Smolař z úvodu GP Macau F3 Sebastián Montoya nakonec odstartoval z boxů. Nicméně měl pětikolovou ztrátou, a proto nebyl v oficiálních výsledcích klasifikován, přestože závod dokončil. Za zcela neviditelné jezdce pak lze označit dva piloty. Tím prvním je vicemistr britské F4 z roku 2021 Matías Zagazeta (Jenzer Motorsport). Zapadnul i třetí muž loňského ročníku EuroFormula Open Christian Mansell z francouzské organizace ART Grand Prix.
Výsledky hlavního závodu GP Macau F3
JEZDCI
pořadí | závodník | národnost | tým | kola | |||||
1. | Luke Browning | Velká Británie | Hitech Pulse-Eight | 15 | |||||
2. | Dennis Hauger | Norsko | MP Motorsport | 15 | |||||
3. | Gabriele Mini | Itálie | SJM Theodore Prema Racing | 15 | |||||
4. | Mari Boya | Španělsko | MP Motorsport | 15 | |||||
5. | Pepe Martí | Španělsko | Campos Racing | 15 | |||||
6. | Richard Verschoor | Nizozemí | Trident Motorsport | 15 | |||||
7. | Isack Hadjar | Francie | Hitech Pulse-Eight | 15 | |||||
8. | Zane Maloney | Barbados | Rodin Carlin | 15 | |||||
9. | Oliver Goethe | Německo | Campos Racing | 15 | |||||
10. | Laurens van Hoepen | Nizozemí | ART Grand Prix | 15 | |||||
11. | Sophia Flörsch | Německo | Van Amersfoort Racing | 15 | |||||
12. | Roman Staněk | Česko | Trident Motorsport | 15 | |||||
13. | Dan Ticktum | Velká Británie | Rodin Carlin | 15 | |||||
14. | Tommy Smith | Austrálie | Van Amersfoort Racing | 15 | |||||
15. | Ugo Ugochukwu | USA | Trident Motorsport | 15 | |||||
16. | Christian Mansell | Austrálie | ART Grand Prix | 15 | |||||
17. | Matías Zagazeta | Peru | Jenzer Motorsport | 15 | |||||
18. | Marcus Armstrong | Nový Zéland | MP Motorsport | 15 | |||||
19. | Noel León | Mexiko | Van Amersfoort Racing | 15 | |||||
20. | Maxwell Esterson | USA | Jenzer Motorsport | 15 | |||||
— | Nikola Tsolov | Bulharsko | ART Grand Prix | 11 | |||||
— | *Sebastián Montoya | Kolumbie | Campos Racing | 10 | |||||
— | Charlie Wurz | Rakousko | Jenzer Motorsport | 9 | |||||
— | Paul Aron | Estonsko | SJM Theodore Prema Racing | 7 | |||||
— | Dino Beganovic | Švédsko | SJM Theodore Prema Racing | 4 | |||||
— | Alex Dunne | Irsko | Hitech Pulse-Eight | 0 |
*Seb Montoya závod dokončil, avšak protože neujel požadovanou minimální vzdálenost závodu, nebyl klasifikován