Je to již pár týdnů, kdy médii proběhla zpráva, že český závodník Roman Staněk bude v sezoně 2023 hájit barvy italské organizace Trident v šampionátu F2. Tato série se právem označuje za vstupní bránu do královny motorsportu. Z „ef dvojek“ v posledních letech postoupili do F1 například Mick Schumacher, Nicolas Latifi, George Russell, Charles Leclerc, Alex Albon nebo Oscar Piastri. Českého závodníka tak čeká vskutku náročná mezinárodní konkurence, kde se obvykle prosadí jen ti nejlepší. Má však rodák z Valašského Meziříčí skutečnou šanci proniknout do nejprestižnější automobilové třídy na světě?
Začátky v motorsportu
Roman Staněk se nijak nevymyká současnému trendu moderních závodníků. Po jejich vzoru přešel v roce 2019 z motokár do italské a německé odnože formule 4. Zároveň si vyzkoušel i zimní šampionát F4 SAE. Debutová sezona ve formulích skončila úspěchem. V německých „ef čtyřkách“ získal s týmem expilota F1 Ralfa Schumachera dvě vítězství a ročník zakončil na solidním 4. místě. V této sérii si také odnesl vysoce ceněný titul nováčka roku. Dařilo se mu i v Itálii, kde vyhrál jeden závod, nasbíral 6 pole position a v konečném hodnocení se umístil na 5. pozici. Tyto výsledky jasně naznačily, že roste v České republice talent, se kterým se musí do budoucna počítat.
Roman Staněk ve FIA F3
Skutečnou kvalitu každého závodníka udává od prvních krůčků až po vrcholné disciplíny konzistence, tedy vyrovnanost výsledků. A zde si přiznejme, že kariéra Romana Staňka v této třídě stagnovala. Přestože do ní promlouvaly objektivní důvody. První ročník silně poznamenal covid, takže český pilot neměl šanci se nic naučit. Druhou sezonu pak poznamenaly špatné vztahy v anglické stáji Hitech Grand Prix, jíž dlouhodobě vede bývalý závodník z Norwiche Oliver Oakes.

Teprve třetí rok s Tridentem mohl Roman ukázat, co v něm vězí. Do posledního závodu bojoval o titul, ačkoliv vinou smůly nakonec neobsadil proklamované třetí místo a bral až 5. pozici. Na druhou stranu musíme dodat, že podmínky byly pro všechny piloty stejné. A Staněk za 3 roky vyhrál jediný závod. V konečném hodnocení se pak nejlépe umístil na 5. místě.
Formule 2
Od roku 2023 bude Roman závodit ve F2. Nespornou výhodu představuje fakt, že jezdí v týmu, který dobře zná a cítí se v něm velice pohodlně. To koneckonců přiznává i šéf stáje Giacomo Ricci, sám bývalý závodník. Trident od nováčka neočekává zázraky, takže se Staněk zaměří především na sbírání zkušeností a učení. Nevýhodou na této úrovni je naopak velmi silná konkurence. Kvůli ní se do královny motorsportu dostanou z Formule 2 jenom ti nejlepší. A tím se dostáváme k samotnému jádru problému. Má Roman Staněk skutečnou šanci, že se jednoho dne postaví na startovní rošt závodů formule 1? Pravděpodobně nikoliv.
Roman Staněk a F1
V dnešní době vede cesta do nejprestižnějších závodů světa dvěma způsoby. Tím prvním jsou finance, kdy si jezdec závodní sedačku jednoduše koupí. Mezi reprezentanty této skupiny patří například Lance Stroll, Nikita Mazepin nebo Nicolas Latifi. Tato možnost je ovšem pro českého závodníka nedostupná. Nedisponuje dostatečným finančním zázemím (Staňkovým hlavním mecenášem je jeho otec Roman Staněk starší). Lépe řečeno, Staněk senior jako úspěšný podnikatel nouzí pochopitelně netrpí, ale nechce/nemůže za kariéru syna vydat tolik peněz, jako zmiňovaný Mazepin nebo dvojice kanadských závodníků.

Druhou možností je pronikavý talent, jaký ukázal například Charles Leclerc, George Russell nebo nejnověji australský pilot Oscar Piastri. Bohužel ani v tomto bodě Roman Staněk nevyniká. Pohybuje se jen na úrovni běžného talentu jako Ayumu Iwasa, Jake Hughes, David Beckmann a mnoho dalších. Kariéra skutečně nadaného pilota F1 zkrátka vypadá jinak a Čech těchto čísel ani zdaleka nedosahuje. Z těchto důvodů můžeme českého pilota vídat ve Formuli 2 pár sezon, ale těžko očekávat, že by se prosadil až na samotný vrchol. S největší pravděpodobností tak nenapodobí Tomáše Engeho a zařadí se po bok krajanů Jaroslava Janiše a Josefa Krále. Jeho účinkování před branami Formule 1 se tak nejspíš stane velmi drahou kratochvílí bez reálné šance na úspěch. Na druhou stranu se může díky své rychlosti uchytit v ostatních disciplínách automobilového závodění.