Euroformula představila změny na letošní rok
13. 1. 2025
pitstop007
13. 1. 2025
pitstop007
13. 1. 2025
pitstop007

Šampionát evropských závodních monopostů Euroformula Open nezažívá dobré časy. Poslední roky se potýká s malým počtem pravidelných účastníků. Ani jezdci, kteří do série zasáhnou v průběhu sezony, nízké stavy nijak závratně nenavyšují. Tento negativní jev má bohužel vzestupnou tendenci. Promotér soutěže, GT Sport, se tak delší čas pokoušel o nápravu. Nyní je tedy jasné, že do letošní sezony zasáhne vůz Dallara 324, jenž vystřídá dosluhující model 320 od stejného výrobce. A změna to nebude jediná. Generální ředitel GT Sport Jesus Pareja tyto novinky označil za novou kapitolu v historii Euroformule.

Euroformula Open má slavnou minulost

Euroformule prapůvodně vychází ze španělské F3. Nijak tedy nepřekvapí, že mezi vítězi závodů najdeme známá jména z Ibérie. Za všechny uveďme alespoň jezdce, jako je dnešní hvězda IndyCar Alex Palou nebo bývalí závodníci F1 Roberto Merhi a Jaime Alguersuari. Triumfoval i Adrian Campos junior. Syn stejnojmenného expilota Minardi v královně motorsportu totiž také začínal coby závodník. V týmu svého otce začal pracovat až později a řízení rodinné stáje definitivně převzal teprve po Camposově úmrtí v lednu 2021.

Ze současných jezdců Formule 1 se mohou pochlubit výhrou Liam Lawson či Yuki Tsunoda. Na nejvyšší stupínek v jednotlivých klání Euroformula Open se postavily i děti slavných rodičů. Nicolas Prost, Colton Herta, Enzo Trulli, Charlie Wurz, Fernando Barrichello nebo Juju Noda mají otce, které jistě netřeba představovat.

Juju Noda loni s vozem Dallara 320 vyhrála závod Euroformula Open, ale také například obě klání Drexler-Automotive Formula Cup v Brně
Juju loni ovládla i víkend Drexler-Automotive Formula Cup v Brně

Nás, Čechy, pak může těšit, že se před třemi lety radoval na okruhu Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari i moravský rodák Roman Staněk. Přes všechna uvedená jména ale Euroformula překročila tradičně omezenou slávu juniorských monopostů, až když ve Francii roku 2019 zvítězil Billy Monger. Dnes 25letý Angličan krátce před svými osmnáctými narozeninami přišel o obě nohy při nehodě britské F4 v Donington Parku. V Euroformuli tak triumfoval s protézami. Něco podobného za poslední dlouhé roky dokázal jen Alex Zanardi.

Hořká přítomnost

Bohužel o Euroformuli ztráceli v posledních sezonách zájem stáje i jezdci. Do loňského boje o titul zasáhlo pouhých šestnáct účastníků. Ještě horší situace panovala mezi týmy. Drtivou většinu závodníků nasadil německý Motopark. Kromě organizace Tima Rumpfkeila závodila už jen italská squadra BVM Racing, srbský NV Racing a v Monze startoval i český pilot a podnikatel Roman Roubíček se svou stájí STK Mělník. Podle očekávání tak titul slavili příslušníci týmu se základnou v Oscherslebenu. Celý šampionát vyhrál rodák z Floridy Brad Benavides a nováčkem roku se stal mladší syn Rubense Barrichella.

Fefo Barrichello se stal nováčkem roku 2024 v Euroformula Open
Fefo Barrichello se stal letošním nováčkem roku v Euroformula Open

Jediný, kdo dokázal s Benavidesem držet krok, byl dvacetiletý Ital Francesco Simonazzi z týmu svého krajana Giuseppe Mazzottiho. Přitom talentů ve startovním poli nebylo málo. Ale většina závodníků neabsolvovala celou sezonu. Například celkově čtvrtý Jakob Bergmeister musel vynechat závody v Rakousku a Španělsku, protože mu došly finance. Motorsport je zkrátka drahý špás a Zak O’Sullivan z Formule 2 pochopitelně není jediný, komu loni v průběhu roku vyschly zdroje.

Řada dalších pilotů pak zvolila pro ročník 2024 jako svou prioritu jiné série a Euroformula Open pro ně představovala jen doplněk. Což je škoda. Protože třeba předloňský mistr čínské F4 Gerrard Xie opanoval poslední závod ve Spa při svém jediném víkendu v této soutěži. Jinak se ale věnoval na úplný úvazek britským formulím GB3. Maďar Révész, jenž pro změnu nenašel přemožitele ve třetím klání na Paul Ricard, dal zase v závěru sezony přednost závodům GT3. A tak by se dalo pokračovat…

Inspirace v Super Formula Lights

Super Formula Lights (SFL) dnes představuje druhou nejvyšší ligu monopostů v Japonsku a stojí v hierarchii hned pod Super Formulí. Obě série přitom v posledních letech obměnily svůj vozový park. Hlavní šampionát země vycházejícího slunce používá od roku 2023 monopost Dallara SF23, jenž vystřídal předchozí typ SF19.

Dallara SF19 sloužila Super Formuli tři roky

SFL závodila ještě předloni s Dallarou 320. Tedy stejným typem, který používá i Eurofomule. V minulém roce přešla japonská série na podvozek Dallara 324. Bez většího překvapení tak evropský šampionát sáhl po stejném monopostu. Ten by měl být rychlejší proti svému předchůdci zhruba o dvě sekundy na kolo. Přestože se jeho hmotnost nepatrně zvýšila (na 509 kg včetně provozních kapalin), dle vyjádření italského výrobce to nebude mít vliv na jízdní vlastnosti.

Dallara zároveň vyvinula upgrade stávajícího modelu. Počítá s tím, že evropskému šampionátu dodá celkem dvanáct modernizovaných strojů 320 a deset nových typů 324. Všechny stáje Euroformule si budou moci vybrat. Za upgradovanou verzi zaplatí 127 330 € (cca 3 213 173 korun). Nový model je pochopitelně dražší. Zájemce vyjde na 265 330 €, tedy zhruba 6 695 602 korun. Pro týmy, které se rozhodnou pořídit Dallaru 320, bude zaveden systém financování na tři roky.

Nový motor od Toyoty

Dallara 324 ovšem není jedinou novinkou, se kterou Euroformule vyrazí do letošní sezony. Po vzoru SFL budou její vozy pohánět motory Toyota GR TGE33. Jedná se o přeplňovaný 3válec s obsahem 1.6 litru. Podle údajů japonské automobilky dosahuje výkonu 275 koní. Vzhledem k tomu, že je založen na sériovém automobilovém motoru, se provozní náklady nového hnacího ústrojí výrazně zlevní.

Euroformula  Open bude příští rok odebírat motory od japonské automobilky Toyota
Toyota dodává motory několika sériím

Pohonná jednotka bude využívat elektroniku od Cosworthu a převodovku značky Hewland. Pro závodění ji připravuje známá tokijská společnost TOM´S. Ta se v oblasti motorsportu angažuje v řadě aktivit a kromě ladění motorů například provozuje vlastní závodní tým, který je velmi úspěšný napříč japonskými monoposty. Právě v této stáji vyhrál Ritomo Miyata v roce 2023 šampionát Super Formule.