Lewis Hamilton je jméno, které se stalo synonymem pro úspěch, rychlost a odhodlání. Tento britský závodník překonal nejen sportovní rekordy, ale i společenské bariéry, aby se stal jednou z nejvýraznějších osobností motorsportu všech dob. Jeho cesta na vrchol nebyla jednoduchá – od skromných začátků v kartingu, přes triumfy v juniorských formulích až po dominanci ve Formuli 1.
Motokáry
Hamiltonova kariéra začala už v pěti letech, kdy dostal svůj první dálkově ovládaný model auta, s nímž vyhrával místní soutěže. Brzy poté, v roce 1993, vstoupil do světa kartingu, kde rychle upoutal pozornost. Už v osmi letech závodil proti starším a zkušenějším jezdcům a často je porážel. V roce 1995 vyhrál svůj první britský šampionát v kartingu – British Cadet Kart Championship – a tím odstartoval svou dominanci.
Právě v této fázi jeho kariéry přišel klíčový okamžik: setkání s Ronem Dennisem, šéfem týmu McLaren. Hamilton tehdy jako desetiletý chlapec Rona oslovil se slovy, že jednou chce závodit pro jeho tým. Dennis byl jeho odhodláním natolik zaujat, že ho později přijal do McLaren Driver Development Program (MDDP), čímž mu zajistil finanční a technickou podporu na další roky. Mimochodem MDDP funguje dosud a v nadcházející sezoně posunul do královny motorsportu Gabriela Bortoleta. Brazilský mladí ovšem bude startovat za konkurenční Sauber/Audi…
Postup do juniorských monopostů
Po úspěších v kartingu, kde získal mimo jiné titul evropského šampiona a vyhrál prestižní závod Ayrton Senna Memorial Cup, se Hamilton přesunul do závodů s formulovými vozy. Jeho první velký krok byl v roce 2001, kdy vstoupil do britského šampionátu Formula Renault UK Winter Series. I přes neúplnou sezónu se rychle adaptoval na nové prostředí.
V roce 2002 absolvoval kompletní sezónu v domácím mistrovství Formule Renault, kde se umístil na třetím místě v celkovém hodnocení. O rok později už dominoval – vyhrál 10 z 15 závodů a zajistil si titul šampiona. Tento úspěch mu otevřel dveře do vyšších kategorií.
Největší úspěchy v „juniorkách“
V roce 2004 přestoupil Hamilton do prestižní Formula 3 Euro Series, kde čelil mnohem silnější konkurenci. První rok byl pro něj spíše seznamovací, ale v roce 2005 už dominoval – vyhrál 15 z 20 závodů a suverénně získal mistrovský titul. Shodou okolností startoval ve stáji ASM Formule 3, kterou tehdy vedl Frédéric Vasseur. A francouzský inženýr mu bude od letošní sezony šéfovat znovu, tentokrát už pochopitelně u ikonické squadry Ferrari. Ale zpět do „juniorek“.
Další velkou výzvou byla v roce 2006 GP2 Series, tehdejší nejbližší „předskokan“ Formule 1. Už v první sezóně Hamilton ohromil nejen fanoušky, ale i samotné týmy F1. Vyhrál čtyři závody, včetně dramatického víkendu v Silverstone, kde triumfoval před domácím publikem, a také na okruhu v Istanbulu, kde předvedl neuvěřitelný výkon, když se z konce pole propracoval až na vítěznou pozici. Sezónu zakončil jako šampion GP2, čímž si definitivně zajistil místo v McLarenu, kam byl povolán nahradit Juana Pabla Montoyu.
McLaren a F1
V roce 2007 debutoval Hamilton v královské disciplíně motorsportu jako pilot týmu McLaren. Už ve své první sezóně ohromil celý svět – hned ve svém prvním závodě získal pódiové umístění a sezónu zakončil s čtyřmi vítězstvími a devíti pódii. Sezónu završil na druhém místě v šampionátu, přičemž mistrovství mu uniklo o pouhý bod. O rok později, v roce 2008, přepsal historii, když se stal ve věku 23 let nejmladším mistrem světa (v té době). Tento titul získal dramatickým způsobem v posledním kole posledního závodu sezóny v Brazílii, kde předjel soupeře a obsadil páté místo, které mu zajistilo titul.
Dominance s Mercedesem
Po šesti letech u McLarenu přešel v roce 2013 do týmu Mercedes-AMG Petronas, což se ukázalo jako klíčový moment jeho kariéry. Tato spolupráce přinesla neuvěřitelný úspěch, kdy Lewis Hamilton získal dalších šest mistrovských titulů (v letech 2014, 2015, 2017, 2018, 2019 a 2020).
S německým týmem vytvořil jednu z nejdominantnějších érách v historii Formule 1. Jeho spolupráce s týmovým šéfem Totem Wolffem a konstruktérem Jamesem Allisonem přinesla dokonalou kombinaci technologií a jezdeckého mistrovství.