Po třetí v této sezóně zavítal nový šampionát Eurocup-3 do Španělska, tentokrát na okruh Ricarda Torma, který se nachází nedaleko Valencie. Série vznikla jako levnější alternativa k evropskému mistrovství Regionální formule a EuroFormuli s tím, že maximální rozpočet týmů na jeden rok činí 400 000 euro. Díky tomu dokázal Eurocup-3 přilákat řadu kvalitních týmů i zajímavých jezdců, z nichž se jako kandidáti na titul vyprofilovali šampion francouzské F4 z roku 2021 Esteban Masson a vicemistr španělské F4 z roku 2020 José María „Mari“ Navalón Boya.
Masson vs. Boya
Ačkoliv se po úvodním podniku v Belgii nezdálo, že by mladíček z kanadského Quebecu Esteban Masson hrál v letošním ročníku Eurocup-3 výraznější roli, opak byl pravdou. Hned ve druhém klání na Motorland Aragon napravil svůj pomalejší rozjezd, když vyhrál oba závody, a naznačil tak, kdo se bude prát se španělským jezdcem MP Motorsport o titul. Z předchozího podniku na Autódromo Fernanda Pires da Silva si oba rivalové přivezli po jednom vítězství a ve stejném duchu pokračovali ve Valencii.
Víkend začal nejlépe Masson z domácího týmu Campos Racing, když ovládl kvalifikaci na první závod (Eurocup-3 se jezdí na dva) časem 1:28.694 minuty před piloty MP Motorsport Garfiasem a Boyou. V samotném závodě, který byl vypsán na 22 kol, pak suverénně vyhrál stylem start-cíl. Sympatické bylo, že se stáj vlastněná holandským obchodníkem s obaly Henkem de Jongem, na rozdíl od zvyklostí ve F1, neuchýlila k týmové režii, a tak se Mari v závěru musel třást o své třetí místo, na které zle dotíral Tasanapol Inthraphuvasak z druhého Camposu. Na pátém místě dokončil Dán Sebastian Øgaard (MP Motorsport), jenž má kromě dvojice Masson-Boya jako jediný také šanci na titul.
Nedělní závod se nesl v duchu dominance MP Motorsport, jejíž jezdci obsadili první čtyři místa v cíli (pouze Sebastian Gravlund skončil osmý). Tentokrát pro změnu zvítězil stylem start-cíl Mari Boya s náskokem devíti sekund před druhým Øgaardem. José Garfias zakončil povedený víkend na třetí pozici a piloty nizozemské stáje doplnil Bruno del Pino. Massonovi se vůbec nepovedla druhá kvalifikace, v níž prohrál kromě čtveřice z holandského týmu i s Dariem Cabanelasem ve službách Saintéloc Racing, a proto do závodu startoval až z šestého místa. V cíli bral nakonec pátou příčku, kvůli čemuž odjíždí z Valencie s náskokem jediného bodu na Boyu. Poslední závod série Eurocup-3, jenž se koná za necelý měsíc v Barceloně, tak slibuje napínavou bitvu o titul.
Bruno del Pino nováčkem roku
Zatímco tedy boj o celkový primát ve Valencii přitvrdil, o nejlepším nováčkovi série se zde naopak rozhodlo. Sedmnáctiletý rodák z Katalánska přestoupil do šampionátu Eurocup-3 ze španělské formule 4, v níž debutoval minulý rok za tým Drivex School, který spoluzaložil jeho strýc a bývalý pilot F1 Pedro de la Rosa. Přestože v ní obsadil až celkové 14. místo, manažer MP Motorsport Sander Dorsman věřil v jeho talent.
Nutno podotknout, že mnozí pozorovatelé úsudku zkušeného manažera ze začátku příliš nevěřili, neboť v úvodním kole ve Spa obsadil Bruno ve dvou závodech osmé a patnácté místo, zatímco mezi nováčky zvítězili Sulejman Zanfari (Campos Racing) a Miron Pingasov (Palou Motorsport). Ale stejně jako Masson zabral v Aragonu (vítězství ve druhém závodě) a v rámci kategorie „Rookie“, kterou Eurocup-3 při své premiéře vypsal, se radoval ještě čtyřikrát.
Ve Valencii se pak na něj usmálo štěstí, když jeho hlavní rival Maročan Zanfari musel odstoupit už v prvním kole. A protože mladému Španělovi stačilo 12 bodů za čtvrté místo k tomu, aby už nemohl být v posledním podniku předstižen, stal se Bruno del Pino Ventos, jak se tento Katalánec celým jménem nazývá, nováčkem roku, čímž si připsal největší úspěch v dosavadní kariéře.
V této souvislosti je také důležité zmínit jednu faktickou poznámku. Vzhledem k tomu, že Eurocup-3 jede svoji první sezónu, nováčkové jsou v tomhle šampionátu fakticky všichni. Záleželo tedy na každém týmu, koho jako „rookie“ přihlásí. Nakonec byli do této kategorie zařazeni Jorge Campos, Miron Pingasov, Georgis Markogiannis, Daniel Mavljutov, Emerson Fittipaldi Jr., Carl Bennett, Jesse Carrasquedo Jr., Bruno del Pino, Sebastian Gravlund, Georgij Žuravskij, Daniel Nogales, William Karlsson, Sulejman Zanfari a Dario Cabanelas.
Průběžné pořadí Eurocup-3
JEZDCI
pořadí | závodník | národnost | tým | body | |||||
1. | Esteban Masson | Francie | Campos Racing | 217 | |||||
2. | Mari Boya | Španělsko | MP Motorsport | 216 | |||||
3. | Sebastian Øgaard | Dánsko | MP Motorsport | 202 | |||||
4. | José Garfias | Mexiko | MP Motorsport | 145 | |||||
5. | Francesco Braschi | Itálie | Campos Racing | 144 | |||||
6. | Tasanapol Inthraphuvasak | Thajsko | Campos Racing | 106 | |||||
7. | Bruno del Pino | Španělsko | MP Motorsport | 95 | |||||
8. | Javier Sagrera | Španělsko | Palou Motorsport | 89 | |||||
9. | Nikola Tsolov | Bulharsko | GRS Team | 44 | |||||
10. | Sulejman Zanfari | Maroko | Campos Racing | 43 | |||||
11. | Nick Gilkes | Kanada | Drivex | 33 | |||||
12. | Sebastian Gravlund | Dánsko | MP Motorsport | 28 | |||||
13. | Daniel Nogales | Španělsko | Drivex | 26 | |||||
14. | Miron Pingasov | Španělsko | Palou Motorsport | 22 | |||||
15. | Cenyu Han | Čína | GRS Team | 21 | |||||
16. | Pierre-Louis Chovet | Francie | Drivex | 14 | |||||
17. | William Karlsson | Švédsko | Drivex | 6 | |||||
18. | Dario Cabanelas | Švýcarsko | Saintéloc Racing | 4 | |||||
— | Georgis Markogiannis | Řecko | Palou Motorsport | 0 | |||||
— | Emerson Fittipaldi Jr. | Brazílie | GRS Team | 0 | |||||
— | David Morales | USA | Drivex | 0 | |||||
— | Jesse Carrasquedo Jr. | Mexiko | GRS Team | 0 | |||||
— | Carl Bennett | Thajsko | GRS Team | 0 | |||||
— | Niels Koolen | Nizozemí | GRS Team | 0 | |||||
— | Daniel Mavljutov | Velká Británie | GRS Team | 0 | |||||
— | Georgij Žuravskij | Kyrgyzstán | Drivex | 0 | |||||
— | Jorge Campos | Mexiko | Palou Motorsport | 0 | |||||
— | Cian Shields | Velká Británie | Palou Motorsport | 0 |
TÝMY
pořadí | tým | národnost | body | ||||||
1. | MP Motorsport | Nizozemí | 460 | ||||||
2. | Campos Racing | Španělsko | 430 | ||||||
3. | Palou Motorsport | Španělsko | 111 | ||||||
4. | Drivex | Španělsko | 79 | ||||||
5. | GRS Team | Španělsko | 59 | ||||||
6. | Saintéloc Racing | Francie | 4 |