Eurocup-3 má za sebou 7. kolo ve Valencii
16. 10. 2023
pitstop007
16. 10. 2023
pitstop007
16. 10. 2023
pitstop007

Po třetí v této sezóně zavítal nový šampionát Eurocup-3 do Španělska, tentokrát na okruh Ricarda Torma, který se nachází nedaleko Valencie. Série vznikla jako levnější alternativa k evropskému mistrovství Regionální formule a EuroFormuli s tím, že maximální rozpočet týmů na jeden rok činí 400 000 euro. Díky tomu dokázal Eurocup-3 přilákat řadu kvalitních týmů i zajímavých jezdců, z nichž se jako kandidáti na titul vyprofilovali šampion francouzské F4 z roku 2021 Esteban Masson a vicemistr španělské F4 z roku 2020 José María „Mari“ Navalón Boya.

Masson vs. Boya

Ačkoliv se po úvodním podniku v Belgii nezdálo, že by mladíček z kanadského Quebecu Esteban Masson hrál v letošním ročníku Eurocup-3 výraznější roli, opak byl pravdou. Hned ve druhém klání na Motorland Aragon napravil svůj pomalejší rozjezd, když vyhrál oba závody, a naznačil tak, kdo se bude prát se španělským jezdcem MP Motorsport o titul. Z předchozího podniku na Autódromo Fernanda Pires da Silva si oba rivalové přivezli po jednom vítězství a ve stejném duchu pokračovali ve Valencii.

Víkend začal nejlépe Masson z domácího týmu Campos Racing, když ovládl kvalifikaci na první závod (Eurocup-3 se jezdí na dva) časem 1:28.694 minuty před piloty MP Motorsport Garfiasem a Boyou. V samotném závodě, který byl vypsán na 22 kol, pak suverénně vyhrál stylem start-cíl. Sympatické bylo, že se stáj vlastněná holandským obchodníkem s obaly Henkem de Jongem, na rozdíl od zvyklostí ve F1, neuchýlila k týmové režii, a tak se Mari v závěru musel třást o své třetí místo, na které zle dotíral Tasanapol Inthraphuvasak z druhého Camposu. Na pátém místě dokončil Dán Sebastian Øgaard (MP Motorsport), jenž má kromě dvojice Masson-Boya jako jediný také šanci na titul.

Sebastian Øgaard si ve Valencii udržel šanci na titul v novém šampionátu Eurocup-3
Sebastian Øgaard si ve Valencii udržel šanci na titul v Eurocup-3

Nedělní závod se nesl v duchu dominance MP Motorsport, jejíž jezdci obsadili první čtyři místa v cíli (pouze Sebastian Gravlund skončil osmý). Tentokrát pro změnu zvítězil stylem start-cíl Mari Boya s náskokem devíti sekund před druhým Øgaardem. José Garfias zakončil povedený víkend na třetí pozici a piloty nizozemské stáje doplnil Bruno del Pino. Massonovi se vůbec nepovedla druhá kvalifikace, v níž prohrál kromě čtveřice z holandského týmu i s Dariem Cabanelasem ve službách Saintéloc Racing, a proto do závodu startoval až z šestého místa. V cíli bral nakonec pátou příčku, kvůli čemuž odjíždí z Valencie s náskokem jediného bodu na Boyu. Poslední závod série Eurocup-3, jenž se koná za necelý měsíc v Barceloně, tak slibuje napínavou bitvu o titul.

Bruno del Pino nováčkem roku

Zatímco tedy boj o celkový primát ve Valencii přitvrdil, o nejlepším nováčkovi série se zde naopak rozhodlo. Sedmnáctiletý rodák z Katalánska přestoupil do šampionátu Eurocup-3 ze španělské formule 4, v níž debutoval minulý rok za tým Drivex School, který spoluzaložil jeho strýc a bývalý pilot F1 Pedro de la Rosa. Přestože v ní obsadil až celkové 14. místo, manažer MP Motorsport Sander Dorsman věřil v jeho talent.

Nutno podotknout, že mnozí pozorovatelé úsudku zkušeného manažera ze začátku příliš nevěřili, neboť v úvodním kole ve Spa obsadil Bruno ve dvou závodech osmé a patnácté místo, zatímco mezi nováčky zvítězili Sulejman Zanfari (Campos Racing) a Miron Pingasov (Palou Motorsport). Ale stejně jako Masson zabral v Aragonu (vítězství ve druhém závodě) a v rámci kategorie „Rookie“, kterou Eurocup-3 při své premiéře vypsal, se radoval ještě čtyřikrát.

Synovci expilota F1 Pedra de la Rosy pomohla k titulu nováčka roku v sérii Eurocup-3 tato kolize Sulejmana Zanfariho (#52) s Nikolou Tsolovem (#12)
Brunovi pomohla kolize Sulejmana Zanfariho (#52) s Nikolou Tsolovem (#12)

Ve Valencii se pak na něj usmálo štěstí, když jeho hlavní rival Maročan Zanfari musel odstoupit už v prvním kole. A protože mladému Španělovi stačilo 12 bodů za čtvrté místo k tomu, aby už nemohl být v posledním podniku předstižen, stal se Bruno del Pino Ventos, jak se tento Katalánec celým jménem nazývá, nováčkem roku, čímž si připsal největší úspěch v dosavadní kariéře.

V této souvislosti je také důležité zmínit jednu faktickou poznámku. Vzhledem k tomu, že Eurocup-3 jede svoji první sezónu, nováčkové jsou v tomhle šampionátu fakticky všichni. Záleželo tedy na každém týmu, koho jako „rookie“ přihlásí. Nakonec byli do této kategorie zařazeni Jorge Campos, Miron Pingasov, Georgis Markogiannis, Daniel Mavljutov, Emerson Fittipaldi Jr., Carl Bennett, Jesse Carrasquedo Jr., Bruno del Pino, Sebastian Gravlund, Georgij Žuravskij, Daniel Nogales, William Karlsson, Sulejman Zanfari a Dario Cabanelas.

Průběžné pořadí Eurocup-3

JEZDCI

pořadízávodníknárodnosttýmbody
1.Esteban MassonFrancieCampos Racing217
2.Mari BoyaŠpanělskoMP Motorsport216
3.Sebastian ØgaardDánskoMP Motorsport202
4.José GarfiasMexikoMP Motorsport145
5.Francesco BraschiItálieCampos Racing144
6.Tasanapol InthraphuvasakThajskoCampos Racing106
7.Bruno del PinoŠpanělskoMP Motorsport95
8.Javier SagreraŠpanělskoPalou Motorsport89
9.Nikola TsolovBulharskoGRS Team44
10.Sulejman ZanfariMarokoCampos Racing43
11.Nick GilkesKanadaDrivex33
12.Sebastian GravlundDánskoMP Motorsport28
13.Daniel NogalesŠpanělskoDrivex26
14.Miron PingasovŠpanělskoPalou Motorsport22
15.Cenyu HanČínaGRS Team21
16.Pierre-Louis ChovetFrancieDrivex14
17.William KarlssonŠvédskoDrivex6
18.Dario CabanelasŠvýcarskoSaintéloc Racing4
Georgis MarkogiannisŘeckoPalou Motorsport0
Emerson Fittipaldi Jr.BrazílieGRS Team0
David MoralesUSADrivex0
Jesse Carrasquedo Jr.MexikoGRS Team0
Carl BennettThajskoGRS Team0
Niels KoolenNizozemíGRS Team0
Daniel MavljutovVelká BritánieGRS Team0
Georgij ŽuravskijKyrgyzstánDrivex0
Jorge CamposMexikoPalou Motorsport0
Cian ShieldsVelká BritániePalou Motorsport0

TÝMY

pořadítýmnárodnostbody
1.MP MotorsportNizozemí460
2.Campos RacingŠpanělsko430
3.Palou MotorsportŠpanělsko111
4.DrivexŠpanělsko79
5.GRS TeamŠpanělsko59
6.Saintéloc RacingFrancie4

Kategorie