Autodrom Most přivítal čtvrtý podnik nově certifikované F4 CEZ
9. 8. 2023
pitstop007
9. 8. 2023
pitstop007
9. 8. 2023
pitstop007

Na začátku srpna zavítal poprvé v historii do České republiky certifikovaný šampionát formule 4. Od zavedení této kategorie v roce 2014, kdy byl spuštěn pilotní projekt v Itálii (celou organizaci měl na starosti Gerhard Berger), uběhlo dlouhých devět let, ale přece jenom jsme se dočkali. F4 CEZ Championship, jak se tato série oficiálně jmenuje, vznikla jako reakce na absenci cenově dostupného a přitom kvalitního formulového závodění pro jezdce opouštějící motokáry v regionu střední Evropy (F4 CEZ – Central European Zone).

Nový šampionát se rodil v bolestech

Není žádným tajemstvím, že promotér šampionátu Josef Křenek (zakladatel a vůdčí osobnost závodního týmu Křenek Motorsport) plánoval ve spolupráci s Autoklubem České republiky spustit F4 CEZ již v minulém roce. Od tohoto záměru však musel upustit, neboť se mu postavily do cesty problémy s globálním dodavatelským řetězcem, které zpozdily dodávky formule 4 druhé generace Tatuus T-421 včetně náhradních dílů a také požár továrny gumárenské společnosti Hankook Tires. Proto se nakonec šampionát v roce 2022 odjel jako ACCR Formula 4 Trophy s drtivou většinou starších formulí Tatuus T-014 ve startovním poli.

Minulý rok se představila ACCR F4 Trophy v Brně v rámci Masaryk Racing Days

Problémy pokračovaly i letos, kdy ještě tři týdny před plánovaným začátkem sezóny bylo oznámeno pouze pět jezdců a samotný certifikační proces stále nebyl dokončen. Když byl zrušen úvodní podnik na německém okruhu Motorsport Arena Oschersleben, neboť sportovní kodex FIA zakazuje oblastním šampionátům závodit mimo jejich region, vypadalo to s F4 CEZ všelijak. Naštěstí se organizátoři narůstajícími potížemi nenechali odradit a šampionát se rozjel o tři týdny později na Hungaroringu, který byl podle původního kalendáře jako druhý v pořadí. Na konci května pak Mezinárodní automobilová federace oznámila, že středoevropské formuli 4 udělila certifikaci, a tak mohl do Mostu dorazit již oficiální šampionát FIA pod označením F4 CEZ Championship. A bylo se na co koukat.

První závod (sobota)

Již od začátku víkendu panovalo nad okruhem nevyzpytatelné počasí, které slibovalo napínavou podívanou. V roli leadera šampionátu dorazil do Mostu patnáctiletý Nizozemec Reno Francot z týmu Jenzer Motorsport, ale víkendová podívaná byla v režii jeho stájového kolegy Ethana Ischera. Mladý Švýcar položil základ úspěchu už v kvalifikaci, kterou ovládl časem 1:32.808 minut a v nastaveném výkonu pokračoval i v prvním závodě.

Na startu ho sice překonal krajan Michael Sauter z rodinné stáje Sauter Engineering + Design, avšak jen díky tomu, že odstartoval předčasně, za což následně obdržel desetisekundovou penalizaci. Druhého Ischera tak nic nenutilo předjet svého soupeře na dráze, přesto se k tomu v 9. kole odhodlal a v první zatáčce mosteckého okruhu se před Švýcara dostal. Jen o kolo později Sauter klesl na bronzový stupínek, když ho stejným způsobem udolal i Reno Francot.

Mechanici Jenzer Motorsport připravili Ischerovi monopost pro závodní podnik F4 CEZ v Mostě dokonale
Mechanici Jenzer Motorsport připravili Ischerovi monopost dokonale

Na čtvrtém místě kroužil český jezdec Miroslav Mikeš (SAPE Motorsport), jenž se po zhasnutí červených světel posunul před Dána Jakobsena a v závěru stíhal i třetího Sautera. Dobře rozjetý závod mu však, stejně jako švýcarskému pilotovi, pokazila penalizace. Zatímco šestou příčku trvale okupoval osaměle jezdící Oliver Michl (Ideal Line Performance / Gender Racing Team), za ním probíhal lítý boj mezi dvěma českými debutanty v F4 CEZ. Max Karhan ve službách Jenzer Motorsport využil na startu zaváhání Jana Riegera (JMT Racing) a posunul se před něj, avšak 191 cm vysoký čahoun si nenechal nic líbit a celý závod se snažil ztracenou pozici získat zpět. To se mu nakonec podařilo až kolo před cílem.

Výsledky prvního závodu F4 CEZ Championship

pořadíjezdecnárodnosttýmčasrychlost
1.Ethan IscherŠvýcarskoJenzer25:13.899160.25 km/h
2.Reno FrancotNizozemskoJenzer25:17.059159.92 km/h
3.Mathias Bjerre JakobsenDánskoJenzer25:23.444159.25 km/h
4.Michael SauterŠvýcarskoSauter25:28.168158.75 km/h
5.Miroslav Mikeš*ČRSAPE Motorsport25:28.311158.74 km/h
6.Oliver MichlMaďarskoILP/ Gender Racing25:31.263158.43 km/h
7.Jan Rieger ČRJMT Racing25:44.195157.11 km/h
8.Max KarhanČRJenzer25:45.878156.94 km/h

* Udělena penalizace 10 sekund

Druhý závod (neděle)

Zatímco se úvodní podnik konal ještě za sucha, ze soboty na neděli zasáhl mostecký autodrom vydatný déšť, a proto byl druhý závod odstartován za safety carem. Tentokrát se postavilo na rošt jen šest vozů, neboť Miroslav Mikeš startoval z boxů a Mathias Bjerre Jakobsen se vinou technických problémů připojil k poli ostatních jezdců až ve 3. kole.

Když na konci prvního kola odbočil bezpečnostní vůz do boxů, vedl vláček jezdců Ethan Ischer následovaný Francotem a Sauterem. Ambiciózní Švýcar sice záhy převzal druhé místo, ale skvěle jedoucí Francot na mokré vozovce brzy získal pozici zpět a začal atakovat leadera závodu. Přestože byly klimatické podmínky na trati skutečně náročné a mladí piloti měli velké problémy udržet své formule na dráze, ustálilo se v 5. kole celé startovní pole v pořadí Ischer, Francot, Sauter, Rieger, Mikeš, Michl, Karhan a Jakobsen.

I přes nepovedený druhý závod F4 CEZ v Mostě neztrácel Mathias Bjerre Jakobsen dobrou náladu
I přes nepovedený druhý závod neztrácel Mathias Bjerre Jakobsen dobrou náladu

Na konci šestého kola pak přišel nejdramatičtější moment závodu. V patnácté zatáčce vystupňoval Reno Francot svůj tlak a zaútočil na první místo. Oba jezdci se dostali do kontaktu a vyjeli do štěrkové zóny. Naštěstí tento incident nepoškodil citlivou techniku Tatuus F4 T-421, a tak se oba piloti vrátili na trať v nezměněném pořadí bez ztráty pozic. Souboj se odehrával i za nimi, když Jan Rieger zle dotíral na třetího Sautera, ačkoliv jinak se většinu závodu bránil atakům krajana Mikeše.

Protože se Francotovi přes drtivý tlak nepodařilo vedoucího Ischera předjet, bral druhé vítězství na mosteckém autodromu mladý Švýcar. Na stupni vítězů pak přebíral vítěznou trofej majitel stáje Andreas Jenzer z rukou českého pilota formule 2 Romana Staňka, jenž zde měl autogramiádu. Slavnostní ceremoniál také ozdobil svou účastí prezident České republiky Petr Pavel.

Výsledky druhého závodu F4 CEZ Championship

pořadíjezdecnárodnosttýmčasrychlost
1.Ethan IscherŠvýcarskoJenzer25:57.513 126.56 km/h
2.Reno FrancotNizozemskoJenzer25:57.860126.53 km/h
3.Michael SauterŠvýcarskoSauter26:15.036125.15 km/h
4.Jan RiegerČRJMT Racing26:33.451 123.70 km/h
5.Miroslav MikešČRSAPE Motorsport26:37.169123.41 km/h
6.Max KarhanČRJenzer26:54.439122.09 km/h
7.Oliver MichlMaďarskoILP/ Gender Racing26:55.088122.05 km/h
8.Mathias Bjerre JakobsenDánskoJenzer26:42.218104.10 km/h

Třetí závod (neděle)

Třetí závod uzavíral celý víkend ESET V4 Cup, v rámci kterého se F4 CEZ konala. Tentokrát určovaly postavení na startu druhé nejlepší časy jezdců v kvalifikaci, kteří se seřadili na roštu v pořadí Ischer, Francot, Jakobsen, Sauter, Mikeš, Michl, Rieger a Karhan.

Po zhasnutí červených světel si udržel vedení švýcarský pilot týmu Jenzer Motorsport a na osychající trati rychle navyšoval náskok. Špatný start měl naopak Reno Francot, před něhož se prosmýkl na druhé místo Dán Jakobsen a také Michael Sauter, jenž neuhlídal Mikeše. Mirek Mikeš se brzy rozhodl zaútočit i na Nizozemce, avšak v jedné ze zatáček byl příliš dlouhý na brzdy. Ačkoliv se tato chyba obešla bez ztráty pozice, dotáhl se na něj pátý Sauter a během prvního kola jej stejně předjel. V nájezdu do druhého okruhu tak vedl celé pole Ethan Ischer před Jakobsenem, Francotem, Sauterem, Mikešem, Michlem, Riegerem a Karhanem.

Max Karhan v posledním závodě startoval z poslední pozice

Zatímco letos šestnáctiletý pilot v barvách Jenzer Motorsport uháněl vstříc svému třetímu vítězství na Autodromu Most a pátému v F4 CEZ celkově, jeho stájoví kolegové si nic nedarovali zadarmo. Reno Francot stále dotíral na druhého Jakobsena a snažil se ho vyprovokovat k chybě. K té skutečně došlo v 11. kole, kdy Mathias Bjerre Jakobsen vyjel do štěrku a nedobrovolně tak přenechal druhé místo Nizozemci. Ještě hůře pak dopadl Oliver Michl, jenž si po nárazu do obrubníku musel nechat vyměnit poškozené přední křídlo a tato zastávka v boxech ho odsoudila k beznadějně poslední pozici. Ethan Ischer tak v Mostu zkompletoval hattrick a stáhl vedoucího Francota na 12 bodů před dalším kolem, které se koná o víkendu 9.-10. září na Masarykově okruhu v Brně.

Výsledky třetího závodu F4 CEZ Championship

pořadíjezdecnárodnosttýmčasrychlost
1.Ethan IscherŠvýcarskoJenzer25:06.727161.01 km/h
2.Reno FrancotNizozemskoJenzer25:13.888160.25 km/h
3.Mathias Bjerre JakobsenDánskoJenzer25:18.138159.80 km/h
4.Michael SauterŠvýcarskoSauter25:19.388159.67 km/h
5.Miroslav MikešČRSAPE Motorsport25:33.527158.20 km/h
6.Jan Rieger ČRJMT Racing25:33.998158.15 km/h
7.Max KarhanČRJenzer25:49.912156.53 km/h
8.Oliver MichlMaďarskoILP/ Gender Racing25:09.660150.66 km/h

Rozebraná formule Tatuus T-421 Honzy Riegera

Průběžné pořadí F4 CEZ

JEZDCI

pořadízávodníknárodnosttýmbody
1.Reno FrancotNizozemíJenzer Motorsport170
2.Ethan IscherŠvýcarskoJenzer Motorsport158
3.Michael SauterŠvýcarskoSauter Engineering + Design113
4.Mathias Bjerre JakobsenDánskoJenzer Motorsport84
5.Oliver MichlMaďarskoILP / Gender Racing Team76
6.Miroslav MikešČeskoSAPE Motorsport53
7.James EgoziUSAPHM Racing50
8.Nikolas TaylorVelká BritánieRenauer Motorsport43
9.Jiří ŠafránekČeskoRenauer Motorsport30
10.Jan RiegerČeskoJMT Racing26
11.Nandhavud BhirombhakdiThajskoPHM Racing24
12.Max KarhanČeskoJenzer Motorsport18

TÝMY

pořadítýmnárodnostbody
1.Jenzer MotorsportŠvýcarsko350
2.Sauter Engineering + DesignŠvýcarsko113
3.Ideal Line Performance / Gender Racing TeamMaďarsko76
4.PHM RacingNěmecko74
5.Renauer MotorsportRakousko73
6.SAPE MotorsportČeská republika53
7.JMT RacingČeská republika26

Kategorie