Je to již pár týdnů, kdy médii proběhla zpráva, že český závodník Roman Staněk bude v sezoně 2023 hájit barvy italské organizace Trident v šampionátu F2. Tato série se právem označuje za vstupní bránu do formule 1, neboť z tohoto šampionátu v posledních letech postoupili do královny motorsportu například Mick Schumacher, Nicolas Latifi, George Russell, Charles Leclerck, Alex Albon nebo nejnověji Oscar Piastri. Českého závodníka tak čeká vskutku náročná mezinárodní konkurence, kde se obvykle prosadí jen ti nejlepší. Má však rodák z Valašského Meziříčí skutečnou šanci proniknout do nejprestižnější automobilové třídy na světě? Na to se pokusí odpovědět následující analýza.
Začátky v motorsportu
Roman Staněk se nijak nevymyká současnému trendu moderních závodníků a po jejich vzoru přešel v roce 2019 z motokár do italské a německé odnože formule 4, přičemž si zároveň vyzkoušel i zimní šampionát F4 SAE. Debutová sezona ve formulích skončila úspěchem, protože v ADAC Formula 4 získal s týmem ex-pilota F1 Ralfa Schumachera dvě vítězství a ročník zakončil na solidním 4. místě se ziskem 165 bodů. V této sérii si také odnesl vysoce ceněný titul nováčka roku. Dařilo se mu i v Itálii, kde vyhrál jeden závod, nasbíral 6 pole position a v konečném hodnocení se umístil na 5. pozici. Tyto výsledky jasně naznačily, že roste v České republice talent, se kterým se musí do budoucna počítat.
Roman Staněk ve FIA F3
Skutečnou kvalitu každého závodníka udává od prvních krůčků až po vrcholné disciplíny konzistence, tedy vyrovnanost výsledků. A zde je třeba si přiznat, že kariéra Romana Staňka v této třídě stagnovala, byť do ní promlouvaly objektivní důvody. První ročník silně poznamenal covid, takže český pilot neměl šanci se nic naučit. Druhou sezonu pak poznamenaly špatné vztahy v anglické stáji Hitech Grand Prix. Teprve třetí rok s Tridentem mohl Roman ukázat, co v něm vězí a do posledního závodu bojoval o titul, přestože vinou smůly nakonec neobsadil proklamované třetí místo a bral až 5. pozici. Na druhou stranu je nutné přiznat, že podmínky byly pro všechny piloty stejné a Staněk za 3 roky vyhrál jediný závod a v konečném hodnocení se umístil nejlépe na 5. místě.
Formule 2
Od roku 2023 bude Roman závodit ve formuli 2. Nespornou výhodou je, že jezdí v týmu, který dobře zná a cítí se v něm velice pohodlně. To koneckonců přiznává i šéf stáje Giacomo Ricci, sám bývalý závodník. Trident od nováčka neočekává zázraky, a tak bude Staňkovým úkolem především sbírat zkušenosti a učit se. Nevýhodou na této úrovni je velmi silná konkurence, kde se do F1 dostanou jenom ti nejlepší. A tím se dostáváme k samotnému jádru problému. Má Roman Staněk skutečnou šanci, že se jednoho dne postaví na startovní rošt závodů formule 1? Osobně se domnívám, že nikoliv.
Roman Staněk a F1
V dnešní době vede cesta do nejprestižnějších závodů světa dvěma způsoby. Tím prvním jsou finance, kdy si místo zaplatíte, jako to udělal například Lance Stroll, Nikita Mazepin nebo Nicolas Latifi. Tato možnost je pro českého závodníka nedostupná, neboť nedisponuje dostatečným finančním zázemím (Staňkovým hlavním mecenášem je jeho otec Roman Staněk starší).
Druhou možností je pronikavý talent, jaký ukázal například Charles Leclerck, George Russell nebo Oscar Piastri. Bohužel ani v tomto bodě Roman Staněk nevyniká a pohybuje se na úrovni běžného talentu typu Ayumu Iwasy, Jake Hughese, Davida Beckmanna a mnoha dalších. Kariéra talentovaného závodníka F1 zkrátka vypadá jinak (viz náš článek „http://Prema představila nového pilota„) a Čech těchto čísel ani zdaleka nedosahuje. Z těchto důvodů můžeme českého pilota vídat ve formuli 2 pár sezon, ale těžko očekávat, že by se prosadil až na samotný vrchol. S největší pravděpodobností tak nenapodobí Tomáše Engeho a zařadí se po bok krajanů Jaroslava Janiše a Josefa Krále. Jeho účinkování před branami formule 1 se tak stane velmi drahou kratochvíli bez reálné šance na úspěch. Na druhou stranu se může díky své rychlosti uchytit v ostatních disciplínách automobilového závodění.