Za pár dní (víkend 10. a 11. května) se otevírá na známé dráze Fuji Speedway nový ročník šampionátu Kyojo Cup. Ročník vskutku unikátní. Neboť japonská série určená jen pro dívky poprvé v historii přechází na monoposty. Tím ztrácí F1 Academy své výlučné postavení jediné ženské formule na světě. Tuto skutečnost jsme pochopitelně nemohli ignorovat. Proto přinášíme následující preview. A pro pobavení jsme zařadili také informaci o tom, kolik závodnic je vyšších než pilot F1 Yuki Tsunoda.

Foto:Pixabay(Jošiharu Tsuyuki)
Historie Kyojo Cupu
Za šampionátem Kyojo Cup stojí společnost Interproto Motorsports. Lépe řečeno její předseda a bývalý automobilový závodník Masanori Sekiya. Dnes 75letý rodák z Ikawy se nejvíc proslavil v roce 1995. Tehdy on, Yannick Dalmas a JJ Lehto ovládli s vozem McLaren F1 GTR-BMW hlavní kategorii legendárního závodu 24 hodin Le Mans. Sekiya vyhrál tuto „čtyřiadvacetihodinovku“ jako první Japonec v historii. Později působil jako funkcionář a v sezoně 2017 spatřila světlo světa dívčí série Kyojo Cup. Nejednalo se ovšem ještě o ženskou formuli. Tou první byla skutečně W-Series, kterou později vystřídala F1 Academy. Japonský šampionát používal prvních osm let vůz Vita-01 domácího výrobce West Racing Cars.

Foto:X(KF Motorsport)
První dvě sezony opanovala Miki Koyama. Tahle rodačka z prefektury Kanagawa se ale zapsala do dějin závodních monopostů něčím jiným. Roku 2022 si na okruhu Fuji Speedway dojela pro titul v domácí Regionální formuli. Jako první žena tak vyhrála smíšenou formulovou sérii, jíž certifikovala FIA. Mezi další šampionky Kyojo Cupu se pak zařadila Hinako Muramatsu (2019), Ai Miura (2020 a 2023), Shion Tsujimoto (2021), Miki Onaga (2022) a Aimi Saito (2024).
Vůz KC-MG01
Nový vůz v Kyojo Cupu pochází z dílny společnosti KC Motorgroup Ltd. Firma z Hong Kongu je nejvíce známá díky svému závodnímu týmu. V Japonsku nasazuje svou stáj třeba v Super Formuli, nejvíc se však proslavila svou účastí v seriálu WEC. Samotný model KC-MG01 zkonstruovala už v roce 2019 pro FIA Motorsport Games. V té době se jednalo o první hybridní monopost mimo F1 a první auto specifikace F4 se zařízením Halo. Kyojo Cup se tak stává po F1 Academy druhou ženskou formulí 4 na světě. Předsezonní testy pak proběhly na Fuji Speedway.

Foto:X(MAF8522)
Formule KC-MG01 má monokok vyrobený z uhlíkových vláken. Pohánět ji bude 1,4litrový motor Abarth přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 176 koní (131 kilowattů). Dalších 12 kW přidává systém KERS od Magneti Marelli. Oficiálním dodavatel maziv se stala společnost Motul. Vůz se obuje do japonských pneumatik Bridgestone. Ostatní technické parametry uvádí následující tabulka.
Základní technické parametry
Rozměry a váha | Výrobce |
Délka 4 150 mm (163 palců) | — |
Šířka 1 506 mm (59 palců) | — |
Výška 980 mm (necelých 39 palců) | — |
Rozvor 2 753 mm (108 palců) | — |
Pohotovostní hmotnost 635 kg | — |
Převodovka | Výrobce |
Šestistupňová sekvenční převodovka | Sadev |
Pádla řazení | Magneti Marelli EGA |
Brzdy | Výrobce |
Třmeny se 2 písty a radiálním uchycením | AP Racing |
Brzdové destičky | AP Racing |
Odvětrávané kotouče z litiny | Brembo |
Kola | Výrobce |
Kola vyrobená z hliníku | O.Z. |
Roměry předních kol 8×13 palců | — |
Rozměry zadních kol 10×13 palců | — |
Ostatní | Výrobce |
Ochranný rám nad jezdcem Halo homologovaný FIA | — |
Dvojitá příčná ramena s tlačnými tyčemi / příčné stabilizátory | — |
Další změny V Kyojo Cupu
Přechod na formule není jedinou novinkou. Promotér šampionátu Interproto Motorsports se rozhodl učinit i další změny. Mezi ně spadá i nový formát závodního víkendu. Do loňska se konal pouze jeden závod. Navíc se kvalifikace i samotný závod jezdily ve stejný den. To už neplatí. Pro letošní sezonu se Masanori Sekiya očividně nechal inspirovat sprinty ve F1. Respektive udělal jakýsi mix mezi královnou motorsportu a jinými šampionáty F4.

Foto:Pitstop007
Nově se totiž v sobotu uskuteční souboj s časem, který určí startovní rošt pro sprint na 10 kol. Ten se také pojede v sobotu. Podle výsledků sobotního sprintu pak odstartují dívky do nedělního 12kolového hlavního závodu. Na rozdíl od slavnější ženské formule F1 Academy se ale pořadí pro hlavní klání neobrací. Boduje se podle následujícího klíče:
pozice | kvalifikace | sprint | hlavní závod |
1. | 3 body | 10 bodů | 20 bodů |
2. | 2 body | 8 bodů | 15 bodů |
3. | 1 bod | 6 bodů | 11 bodů |
4. | — | 5 bodů | 8 bodů |
5. | — | 4 body | 6 bodů |
6. | — | 3 body | 5 bodů |
7. | — | 2 body | 4 body |
8. | — | 1 bod | 3 body |
9. | — | — | 2 body |
10. | — | — | 1 bod |
Na sezonu 2025 je naplánováno celkem pět závodních víkendů. Všechny se odehrají na okruhu Fuji Speedway v prefektuře Šizouka. Šampionát začíná 10. až 11. května a skončí v první polovině listopadu. Při druhém a čtvrtém kole se pojede Kyojo Cup jako podpůrná série Super Formule.
Startovní listina
Z mezinárodního hlediska je nejznámější rodačka z Hirošimy Mako Hirakawa. A to díky svému staršímu bratrovi. Ryō Hirakawa má totiž na svém kontě dva tituly mistra světa WEC a vítězství v závodě 24 hodin Le Mans (2022). Mimo toho díky spojení Toyoty s Haasem aktuálně plní u americké stáje roli rezervního jezdce. Samotná Toyota letos kromě Mako podporuje i další osmičku žen (Itsumo Shiraishi, Kokoro Sato, Riona Tomishita, Rami Sasaki, Miki Onaga, Rio Shimono, Hana Burton a Aimi Saito).

Foto:Facebook(Sho Tsuboi)
Aimi Saito vstupuje do nové ženské formule jako obhájkyně titulu. Což je pikantní zejména proto, že její manžel Sho Tsuboi obhajuje prvenství v Super Formuli. Takto úspěšný pár může promotérka F1 Academy Susie Wolff jen tiše závidět… Z nejvyšší třídy japonských monopostů pak také působí v Kyojo Cupu Team Impul, docomo business Rookie a KCMG.
V posledně zmiňované stáji absolvuje úvodní podnik pod horou Fuji Reina Amaya. Nicméně KCMG také oznámil pro sezonu 2025 závodnici z Evropy. Má se jí stát 18letá Finka Flame Airikkala. Vnučka dnes již nežijícího jezdce really Pentti Airikkaly si monoposty poprvé vyzkoušela loni, když debutovala ve Formuli Nordic. Do kterých závodních víkendů japonské série zasáhne, ale zatím tým z Hong Kongu neoznámil.
Víme tak jen, že blonďatá slečna bude jednou z pětice žen, které nepochází ze země vycházejícího slunce. Mezi ty spadá i Hana Burton. Dívka sice startuje pod americkou vlajkou, avšak její japonské kořeny na ní nelze přehlédnout. Hana je také se svými 165 cm vyšší než pilot Formule 1 Yuki Tsunoda.

Foto:Pixabay(randomwinner)
Současný jezdec Red Bullu moc nenarostl ani na domácí poměry. Jeho 159 cm převyšují také Ayumu Nagai, Kilei Kanemoto (obě 160 cm), Rio Shimono (163 cm), Mako Hirakawa (165 cm), Ryu Yamamoto (167 cm) a Rami Sasaki (169 cm).
Soupiska Kyojo Cup 2025
tým | jezdkyně | státní příslušnost | číslo | nováček |
docomo business ROOKIE | Mako Hirakawa | Japonsko | #4 | ne |
Fujisan Shizuoka Racing | Yuika Hosokawa | Japonsko | #12 | ne |
AIWIN Re-Kobe | Itsumo Shiraishi | Japonsko | #17 | ne |
Mihara Racing Team | Kilei Kanemoto | Japonsko | #32 | ne |
Fukuda Racing | Marie Iwaoka | Japonsko | #33 | ne |
Dojo Racing | Ayumu Nagai | Japonsko | #46 | ne |
ATeam Buzz Racing | Zhao Yunqing | Čína | #57 | ano |
Itochu Enex Wecars Team Impul with Dr.Dry | Rio Shimono | Japonsko | #86 | ne |
Autolook Racing | Ryu Yamamoto | Japonsko | #87 | ne |
INGING 2W zoomies Singha Sittipol Nexzter | Sitarvee Limnantharak | Thajsko | #59 | ano |
Team Optimus Cerumo・INGING | Kokoro Sato | Japonsko | #38 | ne |
Riona Tomishita | Japonsko | #39 | ne | |
TGM Grand Prix | Miku Ikejima | Japonsko | #53 | ne |
Maaya Orido | Japonsko | #55 | ne | |
BigBoss W TEAM TOM’S | Aimi Saito | Japonsko | #1 | ne |
Hana Burton | USA | #37 | ne | |
Kids com Team KCMG | Miki Onaga | Japonsko | #7 | ne |
Rami Sasaki | Japonsko | #8 | ne | |
Kelsey Pinkowski | USA | #9 | ano | |
Reina Amaya | Japonsko | #10 | ano |