Julien Simon-Chautemps díl 1. – Doba studia a začátek práce v motorsportu
9. 6. 2020
pitstop007
9. 6. 2020
pitstop007
9. 6. 2020
pitstop007

Nedávno se mě ptal desetiletý syn mé kamarádky, jak se může dostat do Formule 1. Královna motorsportu mu učarovala před dvěma roky a od té doby nemluví o ničem jiném. Jeho snem je pracovat ve F1. Univerzální radu nemám, ale napadlo mě popsat životní dráhu závodního inženýra Kimiho Raikkonena Juliena Simon-Chautempse. Možná tento příběh někoho inspiruje.

Julien Simon-Chautemps se narodil 14. května 1978 ve Francii. Po absolvování základní školy nastoupil v roce 1996 na střední školu Alberta Camuse. Již jako student vynikal v matematice a fyzice. V letech 1999 – 2002 studoval prestižní Polytechnický ústav vyšších věd IPSA v Paříži. Škola se specializuje na letecké a kosmické systémy. Absolventi získají znalosti ve vědě a efektivní přístup k inženýrské práci v oborech letectví, motory, mechanika, IT systémy, vestavěné systémy, mechatronika a elektronika. Současně posílí své komunikační dovednosti v HR a řízení kvality. Vybaveni jsou i jazykově, neboť kromě francouzštiny studují angličtinu. Zároveň udržují úzký kontakt s francouzským průmyslovým prostředím prostřednictvím stáží a průmyslových projektů.

Ještě za studií začal pracovat jako mechanik pro BMW JPV Automobiles. Po dvou měsících odešel a v červnu 1999 se uchytil jako interní inženýr ve francouzské automobilové rally. Ani zde ale příliš dlouho nevydržel a v srpnu téhož roku rally opustil. Jeho další kroky vedly do francouzského šampionátu Formule Renault 2.0. V týmu RBA Racing působil v pozici závodního inženýra. Staral se o vůz Tatuus FR2000 francouzského závodníka Pola Bertranda. Nutno podotknout, že RBA byla malá a nepříliš úspěšná organizace. Pol Bertrand skončil v roce 2000 na dvacátém šestém místě s třemi body. Simon-Chautemps vydržel u RBA do poloviny roku 2001.

Po odchodu z RBA se přesunul do španělské Gerony. Připojil se k týmu G- Tech Racing opět na pozici závodního inženýra. Stáj nasazovala vozy ve španělské F3, kde za ni startovali Francouz Philippe Bénoliel, Portugalec Álvaro Parente a trojlístek ze Španělska Jordi Palomeras, Ricardo Ferrando Vicente a Pedro Salvador. Nejúspěšnějším se stal rodák z Porta, který v konkurenci třiceti jezdců obsadil dvanáctou pozici s padesáti body. Samotné stáji se už tolik nedařilo a v konečném hodnocení skončila předposlední. G – Tech Racing kromě formulí startoval i v šampionátu GT.

Důležitým krokem mladého inženýra byl rok 2002, kdy dokončil studijní projekt na semináři Dynamic Car Dynamic a Data Acquisition. Přestěhoval se do amerického Denveru, kde začal pracovat pro Optimum G, společnost působící v automobilovém průmyslu. Kromě toho se dál věnoval motorsportu. V šampionátu ALMS zakotvil u stáje Seikel Team, se kterým odjel dvanáctihodinovku na Sebringu. Jako konzultant závodního inženýra se věnoval i australským super carům V8. Pro svou práci si vybral tým SBR a věnoval se přípravě vozu pro pilota Marcose Ambroseho.

Začátkem roku 2003 si mladého Francouze všimla renomovaná závodní stáj Prema Racing. Slovo dalo slovo a od března Julien nastoupil jako závodní inženýr u týmu z Grisignano di Zocco. Italská organizace tehdy účinkovala v nově vzniklé Eurosérii F3 a v šampionátu Formule Renault 2.0. Jeho rukama postupně prošli závodníci jako Kohei Hirate, Kamui Kobayashi, Roberto Streit, Marco Bonanomi, Koudai Tsukakoshi, Dan Clarke nebo Joao Urbano.

Julien Simon-Chautemps strávil u Premy čtyři krásné roky, když dostal nabídku, která se neodmítá. Oslovil ho Maurizio Salvadori (zakladatel týmu Trident) s tím, že hledá výkonného inženýra pro svou stáj v GP2. „Trojzubec“ se základnou v San Pietro Mosezzo nedaleko Milána byl novou organizací, kterou vytvořil Salvadori a nasadil ji v roce 2006 v novém seriálu GP2 (vznikla o rok dříve z Formule 3000). Pro sezonu 2007 podepsala italská stáj smlouvu s třetím mužem Eurosérie F3 Japoncem Kohei Hiratem a třetím mužem Formule Renault 3.5 Pastorem Maldonadem z Venezuely. Simon-Chautemps se stal výkonným inženýrem mladého Venezuelana. Byl zodpovědný za nastavení vozu a měl na starosti simulační nástroje k získání maximálního potenciálu formule. Celý tým táhl hlavně Maldonado, který zajel pole position a slavil výhru v nejprestižnějším závodě roku v Monaku. Mladý Venezuelan si po vítězství pochvaloval nastavení svojí dallary. Dál už se bohužel sezona nevyvíjela tak dobře. Dvaadvacetiletý rodák z Maracay se zranil a jeho náhradníci Ricardo Risatti a Sergio Hernández získali dohromady jeden bod. Hirate přidal devět a v součtu s dvanácti body Pastora Maldonada se Trident nedostal dál než na desátou příčku z dvanácti stájí.

Kategorie