Hungaroring v nové podobě
13. 7. 2025
pitstop007
13. 7. 2025
pitstop007
13. 7. 2025
pitstop007

Nejslavnější závodní okruh v Maďarsku se nachází v obci Mogyoród nedaleko Budapešti. Od začátku ho architekti István Papp a Ferenc Gulácsi koncipovali pro závody Formule 1. Ty se zde konají od roku 1986. Za téměř čtyři dekády své existence ale „Mickey Mouse track“ v mnoha ohledech přestala odpovídat dnešním standardům. Z tohoto důvodu prochází Hungaroring nejvýraznější proměnou ve své historii. S definitivním dokončením přestavby se počítá do dubna 2026. Nejzásadnější změny se ale již provedly, a maďarská dráha tak může v srpnu směle přivítat královnu motorsportu.

Hungaroring prošel výraznou rekonstrukcí a nyní je připraven hostiti maďarský závod Formule 1
Hungaroring je připraven na VC Maďarska 2025
Foto:Pitstop007

Hungaroring nejen s novým paddockem

Návštěvníky na první pohled upoutá nový paddock. Ten starý pocházel ještě z poloviny 80. let minulého století. Právě tato část okruhu prošla nejvýraznější modifikací. Komplet nová budova maďarské dráhy zahrnuje 36 závodních garáží a 4 technické garáže. V prvním patře se nachází VIP zóna pro 2 000 osob s výhledem na pitlane.

Na Hungaroringu v pitlane jsou formule doslova na dosah ruky
Na pitlane jsou formule doslova na dosah ruky
Foto:Pitstop007

Kromě VIP zóny nalezneme v prvním patře i soukromé lóže a restauraci s kuchyňským vybavením. A to s kapacitou až 80 hostů. Hungaroring však není určený pouze pro čas závodů Formule 1. Klientela může prostor využít také při pořádání menších akcí apod. Samozřejmostí jsou též kanceláře a místnost určená tiskovým konferencím.

Postoupíme-li do dalšího podlaží, narazíme na provozní a profesionální sportovní kanceláře. Právě tady jsou umístěné elektrické a datové systémy, zvukové systémy, vysílací signály nebo speciální bezpečnostní kamery, určené pro motorsport. Součást druhého patra tvoří též střešní terasa, která bude sloužit jako rozšíření paddock klubu. Samotné diváky však na Hungaroringu zcela jistě nejvíc zajímají tribuny. Mohou se těšit na zbrusu novou tribunu, kam se vejde 10 tisíc diváků. Opět se zde nachází VIP terasa. A také komentátorské kabinky.

Nová tribuna na Hungaroringu je pochopitelně krytá
Nová tribuna na Hungaroringu je pochopitelně krytá
Foto:Pitstop007

Mezi dalšími úpravami pak určitě zmíníme dva nové podzemní tunely mezi paddockem a protilehlou hlavní tribunou. Kvůli nim museli dělníci znovu vyasfaltovat cílovou rovinku. Tedy plochu o rozloze 12 800 metrů čtverečních.

Současné série na okruhu Hungaroring

Každoročně představuje největší tahák sezony pochopitelně Formule 1. Maďarsko si uchovalo svoji velkou cenu i po pádu železné opony. Což znamená, že se letos pojede jubilejní 40. ročník. Ten první vyhrál v roce 1986 Brazilec Nelson Piquet s vozem Williams FW11. Posledně zde triumfoval Oscar Piastri s McLarenem před svým týmovým parťákem a vítězem kvalifikace Landem Norrisem. Pro Australana se jednalo o první výhru v královně motorsportu.

Společně s ef jedničkou se na Hungaroringu konají i doprovodné série F3 a F2. A právě z Formule 2 postoupili do nejprestižnějších monopostů současnosti Ollie Bearman, Gabriel Bortoleto, Andrea Kimi Antonelli, Isack Hadjar, Franco Colapinto a Jack Doohan. Byť Australan už v Maďarsku startovat nebude. Z dalších šampionátů otevřených kol závodí na „Mickey Mouse track“ britská GB3, Euroformule a evropská Regionální formule (FRECA).

V Maďarsku se na Hungaroringu objevil i junior Hondy Taito Kato, který letos debutoval v šampionátu FRECA
Ve FRECA letos závodí i junior Hondy Taito Kato
Foto:Pitstop007

Mimo formule se pořádají na této maďarské dráze závody vozů Gran Turismo, konkrétně International GT Open. Svou zastávku tu mají i cupové šampionáty německé automobilky Porsche. Porsche Carrera Cup Benelux se jezdí o stejném víkendu s „gé téčky“. Porsche Mobil 1 Supercup se pak koná v rámci VC Maďarska F1.