Co nás čeká a (snad) nemine o víkendu 4.-5. listopadu 2023
2. 11. 2023
pitstop007
2. 11. 2023
pitstop007
2. 11. 2023
pitstop007

S blížícím se podzimem již řada šampionátů uzavřela sezónu, ale přesto se můžeme i na začátku listopadu těšit z formulové akce. Tentokrát ovšem ne v Evropě, protože se všechny série jedou mimo starý kontinent. Oči většiny fanoušků se budou upínat do Brazílie, kde pokračuje jednadvacátý závod formule 1 na legendárním okruhu Autódromo José Carlos Pace, známějším pod názvem Interlagos. Doprovodnou sérií „ef jedniček“ bude tamější formule 4. Kola F4 se roztočí i v japonské prefektuře Točigi a v americkém Texasu, kde oba šampionáty zakončí svoji sezónu. V Texasu pak nebude finišovat pouze „ef čtyřka“, ale také americká Regionální formule.

Formule 1

Ačkoliv o titulu mezi jezdci i konstruktéry je již rozhodnuto, pro diváky bude zajímavé sledovat, zda se Lewisovi Hamiltonovi podaří v průběžném pořadí přeskočit dosud druhého Sergia Peréze. Mexičan má za sebou domácí velkou cenu, kterou by však nejraději vytěsnil, neboť z přemíry motivace udělal hloupou chybu, následkem jíž musel odstoupit ze závodu pár metrů po startu. Sergio jistě nemá na rozdíl od týmového parťáka Maxe Verstappena v popisu práce vyhrávat tituly, avšak jestli se mu druhý rok v řadě nepodaří získat titul vicemistra světa, jeho pozice v Red Bullu bude už hodně nahnutá. Třiatřicetiletý jezdec má sice s rakouským týmem uzavřenou smlouvu až do konce roku 2024, ale všichni víme, jak to se smlouvami ve F1 chodí, zvlášť když jeho výkony opakovaně kritizuje samotný Helmut Marko. Zatímco se tedy bude Sergio Peréz v Brazílii snažit napravit pošramocenou reputaci, vítězství z loňského roku přijede obhajovat George Russell z Mercedesu.

Brazilská F4

V rámci závodního víkendu formule 1 pokračuje na Interlagosu předposledním podnikem BRB Fórmula 4 Brasil, jak se tento šampionát oficiálně jmenuje. Pro mladé piloty se jedná o nejdůležitější víkend v roce, protože budou závodit před zraky mocných šéfů královny motorsportu, a také před zaplněným hledištěm (loni navštívilo VC Brazílie rekordních 235 617 lidí). To však nebude jedinou výzvou, s níž se piloti utkají. Speciálně pro tento víkend přesedlají jezdci z tradičních pneumatik Hankook na Pirelli. Očekává se, že nové gumy budou mít vliv na určité změny v chování vozů Tatuus F4-T421, nemluvě o gumě ukládané vozy Formule 1, jež by měla výrazně zvýšit úroveň přilnavosti na asfaltu.

Pneumatiky budou v Interlagosu hrát zásadní roli

V minulém kole na okruhu Ayrtona Senny se z vítězství radovali první tři muži průběžného pořadí, tedy Vinícius Tessaro (Cavaleiro Sports), nováček soutěže Matheus Comparatto (Oakberry Bassani F4) a Álvaro Cho (TMG Racing). Kromě nich bude největší pozornost poutat Fernando Barrichello, jehož táta Rubens absolvoval v královské disciplíně 326 závodů (do 322 se postavil na start), přičemž 11 z nich vyhrál, a debutant Matheus Ferreira, jenž je od loňského roku členem juniorského programu stáje Alpine (Alpine Academy).

Japonská F4

Velmi napínavé bude finále japonské F4 na známém okruhu Mobility Resort Motegi, neboť vedoucí jezdec šampionátu Rikuto Kobayashi (TGR-DC Racing School) má náskok pouhých dvou bodů na druhého Yusuke Mitsuie (Honda Formula Dream Project) a bez šance na titul nejsou ani jejich týmoví parťáci Jin Nakamura a Yuto Nomura. Tento šampionát je specifický tím, že nepoužívá tradiční formule Tatuus F4-T421, nýbrž Dome F110 z vlastní provenience, a také vypisuje od roku 2018 zvláštní kategorii „Independent Cup“ určenou pro gentlemanské řidiče ve věkové kategorii 40+.

Díky tomu čítá startovní pole každého závodu až čtyři desítky pilotů, a není tak nouze o dramatické momenty. V předchozím závodě dokonce došlo na červené vlajky, když Shunji Okumoto po kontaktu se soupeřem poslal svůj vůz do zdi. Zda něco podobného uvidíme i v Motegi, a zda se z celkového vítězství budou radovat junioři Toyoty nebo Hondy, se dozvíme už za pár dní. Každopádně titul v téhle sérii může být prvním krokem do F1, jak nás o tom přesvědčil Yuki Tsunoda, jenž vyhrál japonskou F4 v roce 2018.

Yuki Tsunoda to dotáhl z japonské formule 4 až do F1

F4 USA

V texaském Austinu se o nadcházejícím víkendu koná motoristická událost s názvem Mission Foods Austin SpeedTour, v rámci které se představí i formule 4 a Regionální formule. Největším favoritem na titul je rodák z kanadského Saint-Lazare Patrick Woods-Toth (Crosslink/Kiwi Motorsport), kterému stačí získat o 9 bodů více než jezdcům na druhém místě, o něž se dělí Michael Costello (Jay Howard Driver Development) a Titus Sherlock (Crosslink/Kiwi Motorsport). Devatenáctiletý Kanaďan, jenž je už v tomto mladém věku sirotkem, platí tak trochu za zjevení, protože na rozdíl od svých krajanů Strolla a Latifiho pochází z chudých poměrů a závodění mu umožnilo jen stipendium od Radford Racing School.

O jeho nesporném talentu svědčí fakt, že do letošního roku neměl s monoposty žádné zkušenosti, a tak nijak nepřekvapí, že mu predikuje velkou budoucnost člen Síně slávy kanadského motorsportu Ron Fellows i ředitel závodů F4 v USA Scott Goodyear. Patrickovou největší slabinou jsou finance, avšak vítěz F4 dostane 25 000 dolarů od dodavatele motorů Honda Performance Development a zároveň má zajištěnou sedačku v Regionální formuli pro příští rok.

Ron Fellows drží rekord v počtu vítězství jezdce narozeného v zahraničí ve třech nejlepších sériích NASCAR

Regionální formule USA

Na okruhu Americas se bude rozhodovat o titulu i v Regionální formuli (setkat se můžete i se zkratkou FRAC neboli Formula Regional Americas Championship). Pro nás, Čechy, je tahle série zajímává tím, že v ní startuje i Kanaďanka s českými kořeny Nicole Havrda. Sedmnáctiletá slečna v květnu letošního roku přiznala v rozhovoru pro iDnes, že jejím snem je F1, avšak do ní má hodně daleko. V Regionální formuli debutovala v polovině sezóny a před posledním podnikem jí patří 11. příčka.

Čelní pozice okupují jiní, především tedy Novozélanďan Callum Hedge (316 bodů), jehož stíhá Ryan Shehan (265 bodů). V listopadu dvacetiletý protinožec, jenž na začátku roku prohrál bitvu o titul v sérii FROC s Charlie Wurzem, měl možnost šampionát rozhodnout už v předchozím závodě ve Virginii, ale po svém odstoupení se přesunula rozhodující bitva na domácí půdu Ryana Shehana. V souvislosti s titulem je také dobré zmínit, že FRAC (stejně jako F4) není součástí Road to Indy, a proto její vítěz postoupí příští rok do japonské Super Formule.