Co nás čeká a (snad) nemine o víkendu 1. – 2. dubna 2023
30. 3. 2023
pitstop007
30. 3. 2023
pitstop007
30. 3. 2023
pitstop007

Jako každý rok začátkem dubna jsou již některé série v rozběhu, zatímco jiné teprve startují. Vzhledem k ročnímu období se z následujících šesti šampionátů pojedou v Evropě pouze francouzské formule TTE Formule Renault Cup. Ostatní série uvidíme v Austrálii, Severní Americe a Japonsku. Největším tahákem bude 3. závod královské disciplíny Formule 1. Společně s královnou motorsportu se tradičně konají i doprovodné šampionáty Formule 2 a Formule 3. Za velkou louží pak pokračuje nejvyšší liga amerických formulí IndyCar a v zemi vycházejícího slunce se rozjede tamější Regionální formule.

Formule 1

U protinožců pokračuje třetím podnikem mistrovství světa Formule 1. Ve dvou dosavadních závodech se vždy radoval jezdec týmu Red Bull. Zatímco závod v Bahrajnu opanoval obhájce titulu Max Verstappen, Saúdskou Arábii ovládl jeho týmový kolega Sergio Perez. Příjemným překvapením je Fernando Alonso. Ten v obou závodech obsadil bronzovou příčku. Bude-li dominance rakouského týmu pokračovat, můžeme sledovat o nadcházejícím víkendu. Vzhledem k lokalitě se páteční tréninky jedou již v půl čtvrté ráno (první trénink) a sedm hodin ráno (2. trénink). Taktéž na sobotní třetí trénink si musí fanoušci přivstat (3:30). Sobotní kvalifikace a nedělní závod pak odstartuje v 7 hodin SEČ.

Formule 2

V rámci doprovodného programu F1 můžeme sledovat i druhou nejvyšší ligu. Z dosavadních čtyř závodů jsme viděli čtyři různé vítěze. Konkrétně Ralpha Boschunga a Théa Pourchaira na Bahrajn International Circuit a Ayumu Iwasu a Frederika Vestiho v Džiddě. Vedení v šampionátu zatím drží Švýcar Boschung z Camposu, který na autě vozí podobiznu svého mecenáše. Kromě boje o titul můžeme v této disciplíně držet palce našemu zástupci Romanu Staňkovi, jenž v „ef dvojkách“ pokračuje s italským Tridentem.

Roman Staněk by se rád prosadil do Formule 1
Roman Staněk by se rád prosadil do F1

Formule 3

Letos poprvé se sejdou obě doprovodné série s královnou motorsportu. Formule 3 pokračuje druhým podnikem po víkendu v Bahrajnu. Na tamějším okruhu se ve sprintu radoval brazilský pilot Gabriel Bortoleto (Trident), který také vede celou sérii se ziskem 26 bodů. Sprint ovládl španělský mladíček Pepe Martí (Campos). Martího kolega Christian Mansell v předchozím kole závodil s chytrým telefonem a uvidíme, zda podobný kousek zopakuje i v Austrálii.

IndyCar

Zatímco většina českých fanoušků netrpělivě čeká na závod F1, v Americe se těší na další víkend série IndyCar. Jedná se o druhý závod sezony (na okruhu Texas Motor Speedway) a první oválový podnik v letošním ročníku. Tradiční otvírák ve floridském St. Petersburgu nabídl několik dramat Především tedy kolizi mezi bývalým jezdcem F1 Romainem Grosjeanem a Scottem McLaughlinem v souboji o první místo. Další drama pak nabídl tři kola před cílem další ex-pilot Formule 1 Marcus Ericsson, jenž předjel vedoucího Mexičana O´Warda a zvítězil. Do Texasu tak přicestuje v pozici leadera šampionátu. Závody IndyCar lze sledovat za měsíční poplatek $ 4.99 nebo roční poplatek 29,99 dolarů na streamovací službě zde.

Regionální formule Japonsko

„Regionálka“ se jezdí v zemi vycházejícího slunce od roku 2020. Mezi šampiony zatím najdeme dva muže (Sena Sakaguchi v sezoně 2020 a Yuga Furutani o rok později) a jednu ženu (Miki Koyama 2022). Hledat favorita pro letošek je dost ošidné, neboť pod posvátnou horou Fudži japonská Regionální formule teprve začíná.

Hora Fudži tvoří dominantu celého Japonska

Do určité míry tak můžeme vycházet jen z oficiálních testů. V těch byl nejrychlejší Sota Ogawa ze stáje Bionic Jack Racing s časem 1:37.027 minuty. Za 23letým pilotem skončili Yugo (Bionic Jack Racing – 1:37.531 minuty) a Yuya Hiraki (Helm Motorsport – 1:37.904 minuty).

Formule Renault Cup

Formule Renault Cup představuje jednu z nejnižších sérií ve Francii. Jedná se o jedinou soutěž vyhrazenou pro Formuli Renault 2.0 (Tatuus 2.0) v zemi galského kohouta. Je určena pro nováčky, kteří chtějí nabrat zkušenosti s monoposty, a tvoří tak určitou alternativu k formuli 4. Podobná situace panuje například v Japonsku u formulek Super SJ. Kromě nováčků láká šampionát i gentleman drivery, jež jsou ochotní utratit za svezení ve monopostu nemalý balík peněz. Závodí se v rámci Endurance Tourism Trophy po celé Francii, přičemž tento víkend čeká jezdce úvodní podnik na okruhu Circuit du Val de Vienne v departmentu Vienne. Asi největším kandidátem na titul je domácí teenager Jonathan Correrella ze stáje Laurenta Lamolinaira Lamo Racing Car.