Ayrton Senna mezi námi není už 30 let
1. 5. 2024
pitstop007
1. 5. 2024
pitstop007
1. 5. 2024
pitstop007

Právě dnes je to přesně třicet let, co zemřel Ayrton Senna. Ikonický závodník a jeden z nejlepších pilotů v historii Formule 1. A také jezdec, jenž nevědomky stojí za zrodem naší platformy Pitstop 007. Když jsme přemýšleli, čím na tohoto velikána velkých cen vzpomenout, rychle jsme vyloučili jeho kariéru i tragický víkend VC San Marina. Z jednoduchého důvodu. Obě tyto věci totiž již byly popsané nesčetněkrát. Nakonec jsme se rozhodli, že vám představíme Sennu víc jako člověka než automobilového závodníka. Komplikovaného muže, který přes mnohé kontroverze zanechal odkaz, jenž žije i 30 let od jeho úmrtí.

Neústupný na dráze

Ayrton Senna proslul výrokem „druhý v cíli je první poražený“. Pro vítězství byl ochotný udělat prakticky cokoliv. Celou věc dobře ilustruje notoricky známá VC Japonska 1990. V ní brazilský pilot kvalifikoval svůj McLaren na pole positon. Avšak organizátoři před závodem přesunuli první startovní pozici na pravou stranu dráhy. Tedy na prašnější, nevyčištěné místo s evidentně horší přilnavostí. Druhý Alain Prost tak měl podle očekávání lepší start do závodu. Jenže když stočil vůz do první pravotočivé zákruty, Ayrton Senna pokračoval rovně. Obě auta se srazila a zůstala mimo dráhu. Francouz tím ztratil šanci na titul a rodák ze São Paula podruhé opanoval šampionát Formule 1.

Alain Prost a Ayrton Senna.  Jejich rivalita vstoupila do dějin Formule 1.
Rivalita mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou vstoupila do dějin F1

Prost pochopitelně zuřil. Doslova uvedl, že: „Senna je svým charakterem přesný opak toho, v co chce, aby lidé věřili. Je pravým opakem čestného člověka. Závody F1 jsou sport, a ne válka„. Ayrton se tímto manévrem „pomstil“ za incident na stejném okruhu z předchozího roku.

I v něm se s francouzským jezdcem srazil, ovšem titul tehdy získal „Profesor“. A to přesto, že v závodě nepokračoval, zatímco Ayrton Senna se znovu rozjel a japonskou Grand Prix dokonce vyhrál. Nicméně ho potkala dodatečná diskvalifikace za neprojetí šikany při návratu na dráhu. Své jediné vítězství v královně motorsportu tím získal Alessandro Nannini z Benettonu. Sám Brazilec byl přesvědčený, že mu výhru i titul ukradl Prostův krajan Jean-Marie Balestre (tehdejší prezident FISA). Koneckonců názor, že se tato „francouzská klika“ spikla proti němu, zastával dlouhodobě…

Ayrton Senna jako tvrdý vyjednavač

Brazilec oplýval mimořádnou sebedůvěrou, co se jeho řidičských schopností týče. Na tomto základě si pak stanovoval podmínky. Nejznámější v tomto směru je ovšem jeho vyjednávání o platu s někdejším šéfem britské stáje McLaren Ronem Dennisem.

Vztah, který měl Ayrton Senna s Ronem Dennisem nebyl vždy jednoduchý. Přesto z McLarenu udělali dominantní tým Formule 1
Vztah, který měl Ayrton Senna s Dennisem, nebyl vždy jednoduchý

Dennis tehdy závodníkovi nabízel deset milionů dolarů za celou sezonu, jenže Ayrton Senna požadoval platbu jeden milion za závod. A sezona F1 měla v roce 1993 naplánovaných celkem 16 zastávek… Boss britské stáje dokonce vypustil do médií, že Ayrtonovy finanční požadavky z něho dělají nezaměstnatelného pilota.

Zdatný obchodník

Legendární šampion se narodil do rodiny bohatého brazilského podnikatele a rančera Miltona da Silvy. Toto finanční zázemí mu umožnilo, aby se na plný úvazek věnoval automobilovým závodům. Kromě přirozené rychlosti ale zdědil po otci byznysové myšlení. Už jako hvězda královny motorsportu využil své slávy i vydělaných peněz a investoval do mnoha zajímavých projektů. Jako svou ochrannou známku přitom používal logo „S“, které je odvozeno od zakřivení závodní dráhy Autódromo José Carlos Pace (známější jako Interlagos).

Tvar křivky je odvozen od zakřivení okruhu Interlagos, na kterém se jezdí závody Formule 1
Tvar křivky je odvozen od zakřivení okruhu Interlagos

Jeho nejslavnějším obchodním počinem je určitě postavička „Senninha“. Mezi brazilskou mládeží se z ní stal obrovský hit. Tričko s tímto potiskem nosil i Brazilcův talentovaný krajan Vinícius Tessaro (loňský šampion domácí F4). Když Ayrton Senna 1. května 1994 zahynul, začala se jeho postavička vyvážet do celého světa.

Muž kontrastů

Charakterizovat Ayrtona Sennu jen jako extrémně ambiciózního závodníka, tvrdého vyjednávače a zdatného obchodníka byl ovšem znamenalo zkreslení. Ve skutečnosti byl tento charismatický muž člověkem kontrastů. Při souboji na dráze sice neměl se soupeři slitování, ale když šlo o jejich zdraví či život, dokázal projevit obdivuhodnou účast.

Když francouzský pilot Formule 1 Eric Comas vážně havaroval během kvalifikace na VC Belgie 1992, Ayrton zastavil svůj McLaren MP4/7A, a běžel mu pomoci. Zhasl motor zničeného Ligieru, aby nedošlo k požáru, a držíc Francouzovi hlavu čekal na příjezd lékařů. V dobrém na něj vzpomíná i poslední žena ve F1 Giovanna Amati. Italka před časem přiznala, že jí Ayrton Senna jako jediný jezdec potřásl rukou a přivítal, když vstoupila do královny motorsportu s Brabhamem.

Hořkou ironií tak zůstává, že během osudné VC San Marina 1994 vezl v kokpitu rakouskou vlajku. Chtěl ji na stupních vítězů vztyčit na počest svého kolegy Rolanda Ratzenbergera, jenž zahynul předchozí den v kvalifikaci.

Instituto Ayrton Senna

Lidé, kteří Ayrtona blíže znali, ho zároveň charakterizovali jako citlivého a hluboce věřící člověka, který také podporoval chudé děti. Ač sám vyrostl v blahobytu, dobře si uvědomoval, že většina dětí v jeho rodné Brazílii takové štěstí nemá. Proto už za svého života rozebíral svou sestrou Viviane možnosti, jak by mohl tuto nepříznivou situaci alespoň částečně napravit. Sedm měsíců po jeho smrti tak Viviane a další členové rodiny založili Instituto Ayrton Senna neboli Institut Ayrtona Senny.

V Brazílii žijí miliony chudých dětí, na které se Instituto Ayrton Senna zaměřuje
V Brazílii žijí miliony chudých dětí

Organizace vychází z myšlenky vytvořit více příležitostí pro děti, aby mohly plně rozvinout svůj potenciál. V Brazílii, jež se potýká s obrovskými sociálními rozdíly, představuje takové příležitosti především vzdělání. Institut se v tomto směru zaměřuje na komplexní vzdělání. To znamená rozvoj všech dovedností dětí a mladých lidí, a to napříč všemi oblastmi. K tomu využívá různé cesty, jako je třeba výzkum, edukační akce pro pedagogy či návrhy a provádění vzdělávacích iniciativ. Vivien, jejíž syn Bruno také závodil ve Formuli 1, dodnes zůstává prezidentkou institutu. Odkaz Ayrtona Senny tak žije i tři desítky let po jeho skonu.